måndag 30 november 2009

Durobatics Fokker D.VII fortsättning del3

det har blivit dags att montera actuatorerna i min Fokker, och det är inte utan en viss ångest jag påbörjar arbetet, jag vet inte hur många gånger jag råkat dra av en tråd eller limma fast saker som inte ska limmas fast med CA lim...
därför har jag infört CA lim förbud när jag jobbar med actuatorer, jag vet att vissa använder huvlim, men jag har inget sådant så jag nöjer mig med UHU por.

MicroInvent actuatorerna jag köpt har kontaker förmonterat, jag tyckte till en början att det kändes lite onödigt med kontakter, men nu måste jag erkänna att det känns väldigt bekvämt att slippa löda fast sladdarna på mottagaren.

2-3 timmars jobb senare så är dom på plats! jag använde 0.5mm kolfiberstav till stötstänger, jag tror 0.3mm skulle ha fungerat lika bra, men jag hade inga kvar hemma så 0.5mm fick duga.
hålen på actuator armen är bara 0.4mm diameter och jag hade tur att hitta en tunn 0.3mm aluminiumtråd som jag kunde göra z-bends av, eftersom actuatorer är magnetiska så måste man använda tråd som inte är magnetisk (koppar, mässing, aluminium eller om man kan hitta rostfritt stål). jag värmde fast mina små z-bends med krympslang, det gäller att vara försiktig när man använder värme på kolfiber eftersom kolfiber är väldigt känsligt för värme. roderhornen köpte jag extremt små färdiga Plantraco roderhorn i glasfiber, det skulle gå bra att göra i roderhorn i 0.4mm plywood också, men jag har ingen sån hemma och roderhornen kostar inte så mycket och det är ganska bekvämt också...


Nu ska jag fixa med motor och reglage!

Inga kommentarer: