onsdag 11 november 2009

Mitt nya vardagsrumms projekt!

Jag sitter och planerar min vardagsrums flygare eller LRF som dom kallas..
jag har ju byggt några såna tidigare, men den här gången är målet att planet ska vara hyfsat skalalik.

Jag funderar lite över olika radio val, Plantraco med en monolith buddy box och deras minsta 0,38grams mottagare känns som det enklaste valet, men sen släpper ju snart Microinvent ett nytt 2.4ghz system med en mottagare som väger 0.3gram.
ingen av dom är särskilt billiga dock men i det här sammanhanget framstår nog Plantraco som billig i jämförelse med Microinvent.


Sen är det ju motor frågan, just nu är det nog lättast (billigast) att köra med en 4mm coreless motor, men det är ju lite lockande att vilja köra bortlöst!
Gasparin har en motor som väger 1.18gram och snart släpper dom en borstlös motor som väger 450mg och fartreglage som väger 100mg! (dom har även en 380mg motor på gång!).
Gasparin gör väldigt fina små kvalitets motorer, jag hade en av deras första 5grams motorerna när dom släpptes, men det är inga billiga grejer så det är nog lite mer än vad min plånbok klarar just nu..
Planet ska iallafall byggas av Durobatics, ett depron liknande matrial som säljs i tunnare tjocklekar.
när det kommer till val av modell så lutar det åt att det får bli en dubbeldäckare från förstavärldskriget, mest för att två vingar gör det lättare att få en modell med så låg vingbelastning som möjligt.
jag skulle helst vilja bygga en golden age racer, men jag har inte bestämt mig helt än.


3 kommentarer:

MiquePe sa...

Jättekul projekt! Jag kommer att följa detta med spänning.

Lycka till.

/Mikael

Anonym sa...

om inte vikten är jätte viktigt har jag hittat ett billigt bortslöst system (motor och fartreglage) på 3g
/André

skunk sa...

låter som ett intressant motor/reglage kombo, men inte till det här projektet..

nu när jag har börjat med riktigt små modeller igen så är det inte omöjligt att jag bygger en något "större" modell senare.