torsdag 26 november 2009

Headtracker vipp modd till radion!

Medans jag väntar på prylarna till min Durobatics Fokker så tänkte jag att en radio modd kunde sitta fint!

Eftersom jag skaffat headtracker till mitt FPV flygande så tänkte jag att det är hög tid att modda radion. headtrackern fungerar bara när trainer knappen är aktiverad, och som det är orginal så fjädrar trainer knappen tillbaks och det gör att man måste man rent fysiskt måste hålla trainer spaken aktiverad, jag har hört att vissa brukar använda ett gummiband för att lösa det problemet, men jag väljer att byta knapp istället!

Här är bakstycket bort monterat, och kretskortet som håller spakarna är löst.
knapparna sitter bara fast med muttern som sitter utanpå spaken på utsidan.

Nu har jag lödit dit min egen spak (den översta), det är en sub miniatyr vipp omkopplare ifrån elektrokit, jag fick fila och bocka lite på benen innan dom gick ner i hålen på kretskortet, men sen fick jag den på plats!

Den nya knappen har lite kortare arm än orginalet men annars sitter den fint!
jag ska dock märka upp vad som är av och på nu när den inte fjädrar tillbaks, inte för att det spelar någon roll för dom övriga kanalerna (som jag flyger på) eftersom dom inte påverkas av knappens läge, men det kan vara bra att veta åt vilket håll knappen ska stå när headtrackern är aktiverad..

Nu längtar jag bara till ljusare tider så att jag får flyga lite grann igen!

Inga kommentarer: