måndag 9 november 2009

Techone SuperJet del:3

Dags att löda fast sladdarna till fartreglaget!
i manualen sätter dom fast motorn i planet innan dom löder fast sladdarna till fartreglaget, men jag tycker det verkar vanskligt att löda i närheten av cellplast så jag löder ihop motor och reglage först! det är bra att kolla att motorn går åt rätt håll innan man börjar montera motorn, och eftersom det är ett plan med skjutande propeller måste man komihåg att vända propellern med texten in mot motorn. går motorn åt fel håll (som min gjorde) så är det bara att växla två valfria sladdar.

motorn skruvas fast i motorspantet, en trevlig detalj är att även skruvarna till motorn ingår i satsen, det är inget man kan ta förgivet!
hade jag varit lite förutseende hade jag skruvat fast motorn och trätt igenom sladdarna igenom det lilla hålet i motorspantet innan jag lödde, men jag tänkte aldrig så långt, så jag gjorde ett litet spår i sidan av motorspantet istället.
nu är det bara att trä in sladdarna och fartreglaget i kroppen och limma fast motorspantet!

Motor och motorspant på plats!

Nästa steg blir att installera servon och roderok och lite annat små pyssel!

Fortsättning följer...

Inga kommentarer: