tisdag 1 december 2009

Durobatics Fokker D.VII fortsättning del3

Jag har lött ihop all elektronik till min Fokker D.VII nu.
Motor, fartreglage, och mottagare sitter nu ihop, motorn går även åt rätt håll (det gjorde den inte på första försöket som vanligt).
som jag sa i ett tidigare inlägg så tog jag bort kontakterna på fartreglaget och lödde sladdarna direkt på kretskortet, sladdarna som går mellan mottagare och fartreglage är en vanlig servosladd, jag önskar att jag haft något tunnare men den får duga eftersom den ändå inte är så lång.

Totalvikten är uppe på 10.84 gram, och jag gissar att jag hamnar omkring 11-12gram när vingstöttor och landställ är på plats vilket ändå känns som en helt okej vikt.
batteriet är ett 50mAh Fullriver lipo, jag tror jag kommer byta till 30mAh senare, men dom var slut när jag skulle beställa.

En dålig bild som försöker illustrera hur jag har monterat fartreglage och mottagare..
mottagaren och fartreglaget väger ungefär lika mycket så jag har valt att montera dom på varsin vägg, sladden mellan fartregalge och mottagare är anpassad för att precis räcka.
i överkanten syns batterikontakten som går till fartreglaget, den sladden satt ifrån början monterad på mottagaren men eftersom jag använder borstlös motor och externt fartreglage så sitter sladden kopplad på fartreglaget istället.

Här är en bild på hur motorn ser ut när den är monterad.
som jag nämnde tidigare så följer det inte med någon propeller adapter till den här motorn, så jag har fått hitta på en egen. motor axeln är 1mm ( 0.98 enligt mitt digitala skjutmått) och propeller hålet på min kolfiber propeller är också 1mm, det låter som det är en bra match men kolfiber propellern är så tunn att den behöver något att ligga an mot.
av en tillfällighet hittade jag ett litet drev ifrån en kp00 växel som passar perfekt på motor axeln och det är ett lagom stöd till min propeller, jag hade önskat drevet var något mindre men man kan inte få allt...
när jag är klar med modellen tänker jag limma fast propellern mot drevet.

Nästa steg är att börja med vingstöttor till den övre vingen, inget jag har längtat till på den här modellen eftersom förebilden har en ovanligt komplicerad konstruktion...

Fortsättning Följer...

Inga kommentarer: