lördag 12 december 2009

Durobatics Viggen

Det blev visst en silver Viggen!
jag har inga trekronors märken eller liknande än, måste köpa ett sånt där special ark som man kan printa egna "water slide" dekaler av, och en ny färgpatron till skrivaren såklart...

Jag vet dock inte om jag kommer så mycket längre än så här med den här modellen, jag skulle gärna göra den radiostyrd, men jag tror inte det känns så realistiskt rent ekonomiskt just nu.

"men om" jag skulle göra den radiostyrd finns det (minst) två vägar att gå:

1. köpa en så lätt mottagare som möjligt, helst mindre än ett halvt gram. eventuellt för att spara lite pengar skulle det vara möjligt att bara använda 2kanaler (skevroder, motor). till en sån setup skulle jag använda en 4mm coreless motor och bygga ett micro 20mm fläkt system av en nerkapad picoo-z sjärtrotor propeller. rent tekniskt skulle det vara den mest intressanta fortsättningen, men det skulle inte vara ett plan med jättebra prestanda, men jag tror nog den skulle flyga.

2. en 6mm coreless motor med en skjutande propeller skulle ge bättre med kraft, och då skulle man nog kunna kosta på sig att ha en 1grams mottagare och då kan man ju även ha höjdroder utan att det kostar skjortan, och det skulle nog vara roligare plan att flyga.

En tredje enklare väg skulle givetvis vara att skala upp planet så att man får plats med en 30mm edf fläkt, och då skulle man även kunna använda billigare mer standard elektronik.


Inga kommentarer: