tisdag 15 december 2009

20mm EDF expriment

Efter mitt misslyckade försök att få min 20mm EDF att fungera i min Viggen så bestämde jag mig för att bygga ett nytt lättare test plan att prova min fläktmotor med.
jag byggde en enkel 20cm vinge i Durobatics och limmade fast alla komponenter på den.

Även denna gång bestämde jag mig för att göra testet så enkelt som möjligt och bara ha motor kontroll och försöka trimma planet till en vid sväng, jag använde samma utrustning som på Viggen testet: Didel IR mottagare, Fullriver 30mAh lipo.

Provflygning:
Totalvikten hamnade på 4.26gram och eftersom spännvidden är 20cm istället för 15cm så är vingbelastningen lite mer fördelaktig denna gång.
den här gången behöll planet höjden utan problem redan vid första provflygningen, och efter ett par trimflygningar där jag justerade tyngdpunkten fick jag planet att utan problem vinna höjd!
och nu önskade jag att jag haft roder så klart...

Jag är glad att min lilla 20mm EDF fungerade, men jag tror att det blir svårt att bygga ett skala plan som är lätt nog och har tillräckligt med vingyta för att det ska funka, men det var ett roligt expriment och det är gott nog för mig just nu!

Fakta:
motor: 4mm coreless
prop: Silverlit Picoo-z sjärtrotor kapad till ca20mm
mottagare: Didel IR 0,3 gram
batteri: Fullriver 30mAh
edf rör: 25mm långt propeller monterad mitt i, inner diameter ca21mm diameter
spännvidd (flygplan): 20cm
längd (flygplan): 10cm
totalvikt: 4.26gram


Inga kommentarer: