lördag 12 december 2009

Ny Durobtics Viggen

Jag har inte tagit något beslut om något nytt projekt än, men eftersom jag har lite Durobatics kvar så passar jag på att göra några expriment och lära mig matrialet lite bättre..

Jag hittade "ojimak" en Japansk sida med gratis PDF filer med olika pappersflygplan som man kan vika, där fanns bland annat Viggen och Gripen så jag laddade ner och skrev ut Viggen.
om jag hade haft en bra skrivare skulle jag ha provat att skriva ut direkt på Durobatics, men med min gamla skrivare är jag glad för att jag i huvudtaget lyckades skriva ut på papper!

Jag kalkerade alla delar till Durobatics, eftersom matrialet är så tunt så kan man utan problem kalkera bara igenom att lägga matrialet ovanpå utskriften.

Efter ett par timmars arbete så blev den inte så tokig. 2.6gram, spännvidden är bara 15cm och den glider alldeles utmärkt tvärs igenom rummet!
jag önskar att det fanns en jätteliten fläkt setup jag kunde sätta i den, men en liten pusher prop skulle nog funka bra det med..

Jag gjorde några få ändringar, jag gjorde en solid nos av vit depron eftersom den får ta en del stryk. pappers modellen har dubbla lager på vingar och kanard, men jag använde bara ett lager durobatics på kanard vingarna, och på huvudvingen förstärkte jag bara framkanten med dubbla lager istället för att ha dubbla lager på hela vingen.
på dom ställen där det är flikar som överlappar så valde jag att limma en tunn remsa på insidan istället, eftersom durobatics är tjockare än papper så skulle en överlappning synas mer.

Nu ska jag bara köpa färgpennor att måla den med!

Nu är jag sugen på att bygga fler modeller!
Ojimak har en massa fina modeller på sin sida som är gratis att ladda ner,och han skriver att alla modeller är gjorda för att flyga (även när dom är gjorda av papper).
hittar man inte vad man söker på Ojimaks hemsida så kan man alltid kolla på Fiddlersgreen.net som just nu har 3st gratis nerladdningar för nya kunder!

Inga kommentarer: