fredag 4 december 2009

Durobatics Fokker D.VII fortsättning del4

Jag fick en spruta mot svinis häromdagen, fick ganska ont i armen dagen efter, så det blev inte mycket gjort igår, men idag tog jag nya tag!
Dags att börja med vingstöttor till min Fokker d7, men innan jag börjar med dom så gjorde jag två mallar i 3mm depron som ska hålla över vingen i rätt vinkel och på rätt plats medan jag jobbar med vingstöttor och liknande.

Jag punktlimmade fast mallarna först på undervingen, jag gjorde två "mått" bitar som ligger an mot kroppen, det gjorde det lättare att sätta båda mallarna lika långt ut på båda vingarna, när jag hade mallarna på plats pillade jag bort "mått" bitarna.
när mallarna var fast limmade på undervingen limmade jag även fast övervingen, även den med bara några punkter eftersom jag ska ta bort mallarna sen.

Jag trodde jag skulle använda 0.5mm kolfiber till alla vingstöttor, men jag råkade ta 0.7mm istället... det spelar ingen större roll, och nu tror jag dock att jag hoppar över att klä dom med durobatic för att få dom i skala tjocklek.
jag har tryckt igenom kolfiber staven igenom vingen/kroppen och sedan lagt en droppe CA lim som låser fast kolfiber staven, och när limmet torkat klipper jag av pinnen i rätt längd.
på vissa ställen där två kolfiber pinnar möts tänker jag även linda ett par varv med nylontråd för att förstärka konstruktionen lite.
jag ska även göra landstället på samma sätt, men jag har inte bestämt mig för vad jag ska tillverka hjulen av än.

Forstsättning följer...

Inga kommentarer: