tisdag 15 december 2009

Durobatics Viggen fortsättning del:3

Nu har jag monterat min lilla EDF i min Viggen, eftersom jag jag är mest intresserad av att se om den orkar med min Viggen så har jag inte monterat något roder, det blir ett friflygande försök med motor kontroll.

Som ni kan se har jag inte målat undersidan av vingen, silver pennan som jag använde tog slut innan jag var klar!
till motor kontroll har jag valt att använda en Didel IR mottagare som väger ca 0.3gram och ett 30mAh Fullriver lipo ifrån en Silverlit Palm-z. Didel mottagaren har magnet fäste för batteriet precis som Plantraco, men jag tycker det är ett helt värdelöst system där man tappar batteriet stup i kvarten, så jag har satt dit en Microinvent micro kontakt istället.

Här har jag täckt över själva fläkt systemet men lämnat ett stort hål så att motorn ska få ordentligt med luft.

Provflygningen:
totalvikten för hela planet hamnade på ungefär 5.5gram vilket känns lite för mycket men jag hoppades att jag åtminstone skulle lyckas få den flyga planflykt.
tyvärr var mina föraningar korrekta, motorn pep på riktigt bra (skrika skulle vara att ta i) men jag lyckades bara att som bäst få den att flyga i en flack sjunkande bana..

Det är givetvis trist att det inte gick att få den flyga, men jag tycker inte att det var ett helt bortkastat projekt ändå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

dum tanke kanske men borde inte luftintaget sitta fram eller ovansidan? Den borde ju dra ned planet om intaget sitter på undersidan??? Mvh keep up the good work

skunk sa...

Jag tror inte placeringen av luft intaget spelar så stor roll, det är ganska vanligt att små edf plan har "cheater" hål på undersidan.

den har öppet i dom riktiga luftintagen också, men jag tror inte dom räcker så därför lämnade jag öppet under.