onsdag 9 december 2009

Nytt projekt med budget krav..

Jag har för tillfället inget nytt projekt vilket känns lite tråkigt, så jag håller på och sammanställer en lista för att se vad jag eventuellt skulle kunna göra:

I. en ny IR budget vardagsrums flygare som är lite mindre och snabbare än min förra, av Palm-z eller stingray elektronik för att hålla ner kostnaden.

II. en IR slowflyer i 1grams storlek (målet är så klart att komma under 1gram), kräver mycket mer jobb men inte så stor budget eftersom jag skulle behöva göra det mesta själv.

III. en ornithopter (med flaxande vingar), jag har aldrig gjort en sån förut så det skulle vara lite utmanande. jag skulle antagligen använda palm-z elektronik till en sån även om Plantraco eller Microinvent 3kanaler skulle vara att föredra.

IV. ett lite större micro plan med 30-40cm spännvidd som jag kan använda en 5grams borstlös motor till eftersom jag har ett par såna liggandes.

V. ett mindre skala plan i "pistachio" eller 1/72 skala beroende på förebild, lite dyrare än ovanstående projekt eftersom det krävs lite mer special prylar.

VI. en ny Quadrocopter, ligger lite utanför min budget, men jag har fått ett erbjudande att köpa en kommande quadrocopter byggsats till ett förmånligt pris, men det är fortfarande mycket pengar för mig...

Är det någon som har något annat förslag på lämpligt projekt eller önskemål om att jag ska bygga något av dom på listan så är jag öppen för förslag!

9 kommentarer:

Anonym sa...

hittade en snygg liten balsa byggsats 59cm vingspann.
kan ju posta den här om du är intreéserad men vet inte om det är en riktig micro model men mini i allafall
---------------
sa inget men din micro fokker var grymt snygg:)ärligt talat så är det en av dom snyggaste micro moddelerna jag sett / André

skunk sa...

tackar tackar:)

posta gärna en länk!
har haft tankar på att konvertera någon gummisnodds modell också, dom är också i liknande storlek!

Anonym sa...

gick inte att kopiera en länk:(
men sök på Stevens Aero - CAP 232 - Skala 1:12

på www.mft.nu

skrev fel den är 61cm vingspann inte 59. /André

Anonym sa...

srry sök bara på CAP 232
så hittar du den:)

skunk sa...

aha, ja den är fin!
jag har haft ögonen på den ett par gånger, har haft en dystraction(tror jag den heter) ifrån samma tillverkare och i ungefär samma storlek, en av dom bästa modeller jag haft, både ur bygg synpunkt och flygbarhet.

Anonym sa...

Grymt att följa din blogg, keep up the good work! En ide om detta att hela tiden krympa planen och få dom mindre och mindre: Tänk om man skulle gå åt andra hållet? D v s man försöker bygga större och större och samtidig lättare och lättare? Till slut borde man ha en extremt långsamt flygande maskin som lämpar sig för inomhusbruk även om den inte är micro...

skunk sa...

tackar!
jag har haft liknande tankar också, jag hade en Donuts Aito för ett par år sedan, det är en dubbeldäckare av depron med 80cm spännvidd som är tänkt som kostflygmaskin för jumpahallar, den tyckte jag kändes nästan som att flyga luftskepp! nu har jag sett att folk börjar skära ut lätthål och klä dom med mylar film så dom blir ännu lättare:)

man kanske kunde göra något liknande för vardagrummet..

Anonym sa...

waaow. Nu kom paketet från mft! Det blir en pusher med mylar och depron. Om du letar efter lågbudget kanske detta kan vara nåt? Siktar på auw 30 g och vingspann runt metern....m v h keep up the good work

skunk sa...

låter som ett intressant projekt!
Jag är också sugen på att göra något riktigt långsamt, men jag är lite mer inne på att göra något i stil med FESTOs flygande djur, men det involverar helium och lite mer avancerad mekanik..

manet
http://www.youtube.com/watch?v=F_citFkSNtk

pingvin
http://www.youtube.com/watch?v=jPGgl5VH5go

manta
http://www.youtube.com/watch?v=UxPzodKQays