torsdag 27 augusti 2009

Mitt nya FPV Plan.


Hjulen ska bytas..

Nu har jag beställt en GWS E-starter hos MFT.nu.jag har suttit och letat efter ett lämpligt (billigt) flygplan i några dagar nu, helst ett som jag har motor och acc till redan så att jag inte behöver köpa allt nytt.jag tittade på en hel del olika plan, jag ville ha ett plan som skulle vara lite roligare att flyga än ett segelplan men samtidigt ville jag inte ha ett allt för snabbt plan heller..
ganska länge var jag inne på att skaffa mig en Multiplex Funjet eftersom jag har sett att ganska många har använt såna med gott resultat till FPV, dessutom har jag en passande motor liggandes, men i slutändan så kändes det som ett lite för snabbt plan, jag vet inte om jag är riktigt redo för det än..

Istället blev det en klassisk trainer, ganska lik den Thunder tiger Eagle som jag hade som första riktiga motor kärra när jag lärde mig flyga RC på tidiga 90-talet.
jag valde imellan att köpa ett lite dyrare Multiplex plan i det extremt hållbara ELAPOR eller det billigare GWS planet i vanlig cellplast..I vanliga fall hade jag valt ett plan ifrån Multiplex, men ekonomin tillät inte det den här gången utan jag fick välja det billigare GWS planet (som dessutom var på rea)!jag räknar inte med att jag kommer ha planet jätte länge endå, jag ser det mer som ett steg i min träning så att jag så småningom kan flyga svårare plan FPV.

Det som talar imot att använda ett Cessna liknande plan till FPV är att man får propellern i synfältet. men jag tycker inte det stör så värst mycket, det har man ju ofta när man flyger på riktigt också. jag är inte så mycket för att filma snygga vyer ändå, jag tycker oftast det är roligare att flyga lågt än högt och långt..
men jag hoppas fortfarande att jag ska få flyga ovanför molnen en dag, men först måste jag skaffa mig OSD med gps så att jag hittar hem.

Det som jag tycker ska bli roligast med att ha en trainer är att den har landställ så att det går att träna start och landningar!
jag vet inte hur jag ska göra med skev/sidroder dock, man behöver sidroder för att göra start och landningar, men jag brukar ha kamera panorering på den spaken och jag vet inte om jag är beredd att flyga med bara sidroder.
lösningen på problemet är att jag måste skaffa mig en bättre radio så att jag kan skaffa mig en headtracker. då behöver jag ingen spak till panorering, men det känns rent ekonomiskt lite avlägset just nu...
(är det någon som läser det här som har en gammal 35mhz Futaba 6EX, FF7, FF9 radio liggandes så är jag intresserad)

5 kommentarer:

Anonym sa...

du kan göra så att du sätter ett servo till bak hjulet som är kopplat med en y kabel till skeven .det borde väll gå? då kan du ju panorera med "sidorodret"/André

skunk sa...

det är en bra ide, med det skulle nog funka bättre med ett styrbart noshjul eftersom sporr hjulet lyfter ifrån marken när man startar.

funderar på att försöka sälja lite saker för att ha råd med en ny radio..

Anonym sa...

ojdå men skulle det inte gå att göra så fast i stället med framhjulen fast då vet jag inte hur mycket det skulle förstöra flygförmågan med det är karnse värt att testa?/André

skunk sa...

jag minns att jag hade en trainer för länge sedan med styrbart framhjul, minns inte hur bra det funkade, minns mest att det bara gick sönder hela tiden...

jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra, men jag tror jag väljer att bara flyga med skevroder till att börja med, och om jag sen har råd med en radio som jag kan ha headtrack till så kanske jag sätter dit sidroder också.

Anonym sa...

har en trainer med styrbartt noshjul och det funkar fin fint .fast det är en stor metanolare:P så det är nog skillnad/andre