tisdag 18 augusti 2009

FPV FOX jungfru flygning!

Jag provflög min FPV FOX idag!

Jag fick min Fatshark Tx ifrån electronicaRC igår och då bestämde jag mig för att istället för att vänta på ett nytt servo så byggde jag om skevroder linkaget så att jag bara använder ett servo istället för två och därmed även spara lite vikt, det är heltklart snyggare med två servon men nöden har ingen lag eller vad det heter... i morse innan jobbet bar det iväg, det blåste lite mer än vad jag hade önskat, men det kunde inte hjälpas man vet ju aldrig när man får en ny chans.
jag vände mig imot vinden och gav full gas och med ett stadigt kast så var den iväg! jag märkte direkt att den var lite framtung, jag fick trimma upp ganska mycket för att hålla den i planflykt, men den flög iallafall!
jag gjorde några varv och sen tog jag ner den för att flytta accen lite bakåt, jag hade medvetet satt tygdpunkten lite långt fram eftersom jag vet att den flyger riktigt dåligt med tyngdpunkten förlångt bak..



Andra starten gick bättre, jag gjorde några rundor igen men insåg snart att den inte hade mycket till överskotts kraft direkt, jag flög mest omkring på fullgas helatiden.. jag använder en gammal 2s 300mah lipo som jag hade liggandes, jag vet inte hur skicket på den är riktigt. jag har tänkt prova några olika propellrar också för att se vad som funkar bäst, det känns som dom jag har på nu är i största laget, i värsta fall får jag köpa 2st 10grams motorer att sätta i istället..

Men bortsett ifrån att den inte hade kraftresurserna jag hoppats på så flög planet riktigt fint och jag tror det kommer bli ett riktigt roligt plan när jag fixat mer muskler till Räven!

ett servo i mitten istället för två..

jag hade tänkt ha ett litet pan servo, men jag blev tvungen att använda det till skevrodren istället när det andra gick sönder..

Inga kommentarer: