torsdag 6 augusti 2009

Parkzone Sukhoi flygrapport nr:2

Jag har varit ute och flygit lite mer min Parkzone sukhoi , det har mest varit blåsigt men jag vill gärna flyga så det är bara att bita ihop..

jag flög på en fotbollsplan och hade tillgång till en asfaltsbit som jag kunde markstarta ifrån, det var väldigt roligt, den startade på typ 30-40cm och när det blåste så lyfte den i samma ögonblick som jag startade motorn!

En sak som jag har märkt är att man väldigt snabbt glömmer att det är ett microflygplan, man bedömmer den efter hur man tycker ett bra plan ska flyga, dvs man låter inte storleken vara ett handikapp som man ofta gör annars.
och Parkzone Sukhoi flyger väldigt fint, rollar rakt och fint, stallturns gick som en dans och alla andra manövrar jag provade bjöd inte på några konstigheter.
jag önskar dock att den hade lite mer kraft för att kunna gasa sig ur knepiga situationer.
prestandan räcker gott och väl för vanlig aerobatic men inte riktigt för 3D, men så har dom aldrig påstått att det skulle vara ett 3d plan heller..
(jag har hört att Parkzone jobbar på en profilmodell i samma storlek som ska vara ett 3d plan.)
mottagaren i planet är förberedd för borstlöst så det ska bara vara att koppla in ett borstlöst fartreglage och hålla gas spaken fullgas åt vänster när man startar planet första gången så kopplas det inbyggda fartreglaget för borstmotorer bort!
jag ska dock vänta lite med någon sådan uppgradering, delvis för att jag gillar hur planet flyger nu, och delvis för att jag ska vara pappaledig snart och måste dra ner på mina inköp lite den närmaste tiden, men det känns som ett lämpligt höst/vinter projekt.

Jag fick tips på rcflyg.se om denna tråd på RCgroups som är en bra sammanställnings lista på lämpliga mods: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1082016

Jag ska försöka filma någon kväll också men jag vill helst att det är vindstilla om man ska filma så att planet gör sig rättvisa..

Inga kommentarer: