fredag 28 augusti 2009

Små segelplan för hemmet

Nu när jag är mycket i hemmet eftersom jag är pappaledig så blir det mer intressant att bygga flygplan som kan flyga i vardagsrummet.
därför har jag gjort några små enkla segelplan i papper och kolfiber!

det som behövs är ett vanligt A4 print papper och en tunn kolfiber pinne 0.5mm.
längden på pinnen är samma som bredden på papperet.

Vik A4 pappret på mitten


klipp ut vinge, stabilisator och fena ur pappret ifrån mitten, så att det går att vika ut en hel vinge med lika sidor. jag klippte även ur en extra framkant till vingen för att göra den stadigare, den limmades fast på vingen med vanligt stift lim (beronde på vilket papper man använder så är inte det alltid nödvändigt med en extra framkant).

Jag klippte även ut en liten dubbelvikt pappersbit som vingen limmades fast på.
den är någon millimeter högre i vingens framkant för att vingen ska få rätt anfallsvinkel i förhållande till stabilisatorn.
längst fram på kroppspinnen har jag en litenbit elkabelhölje som jag har tryckt på pinnen för att få rätt tyngdpunkt, det gör att det är lätt att skjuta den fram och tillbaka för att prova sig fram var bästa tyngdpunkt är.

Om ritningar önskas så kan det ordnas...

jag gjorde även en mindre variant med 0,25mm kolfiber pinne


och en med nerslipad depron till vingarna istället för papper..

2 kommentarer:

Anonym sa...

gulliga hur flyger dom:)/Andre

skunk sa...

dom flyger ganska bra, dom klarar några ett varv eller två i mitt
vardagsrum, två av dom har fått flyga ifrån balkongen på 7våningen,
jag dock har inte sett någon av dom igen...