söndag 23 augusti 2009

Jobbig morgon...

Jag skulle provflyga min Easyfly med mitt 1.3ghz diversity system idag.
jag hade dessutom en ny lite mindre driv acc för att göra planet lite mindre framtungt, annars var allt samma som tidigare. vid första starten så märkte jag att planet verkade extremt framtungt och efter några varv beslutade jag att ta ner planet, planet kändes konstigt hela tiden och jag kunde inte sätta fingret på vad det var... jag satte ner det ganska hårt, men jag var mest glad att få ner det i ett stycke, videolänken funkade dock väldigt bra.
jag kontrollerade planet noga och jag kollade så att servona verkade funka och satt fast ordentligt, allt verkade okej.

Jag bytte till gamla accen för att se om det var det, eftersom det var det enda jag ändrat sen jag flög med planet sist. jag gjorde en ny start och märkte direkt att något allvarligt fel, jag fick hålla nästan full höjd för att hålla planet flygande!
och innan jag hann vända tillbaks kraschade planet ifrån trädtopps höjd nästan rakt ner i marken...

När jag inspekterade planet igen såg jag att stabilisatorn var lös och det förklarar det mesta!
det förklarar varför jag fick trimma upp så mycket för att hålla planet flygande under första flygningen trots att nosen var lättare än tidigare..
förutom att nosen är ganska mosad igen så är även vingfästet trasigt och jag vet inte om det känns värt att laga planet den här gången.
nu måste jag hitta en nytt plan att flyga FPV med, men jag har spenderat ganska mycket på mitt Multiplex FOX projekt så jag vet inte om jag har råd med något nytt plan just nu.
FOX projektet är förvisso också ett FPV flygplan men det är mer ett expriment i att se hur litet ett FPV plan kan vara och har därför inte lika höga krav på videokvalitet och sånt som på ett fullstort FPV plan..

Om jag får välja så är mitt nästa plan lite mindre och lite snabbare än min Easyfly, men endå stort nog för standard utrustning och framför allt så måste det vara billigt om jag ska ha råd med det den här månaden!

Tips på lämpliga plan mottages gärna!

Inga kommentarer: