söndag 2 augusti 2009

Sukhoi del 2

Nu har jag provflugit min Parkzone Sukhoi!
det har varit så mycket FPV på sistone att micro projekten har kommit lite vid sidan av..
där för känns det extra roligt med att få flyga lite Sukhoi!

Första intrycket när jag provade att alla roder gick åt rätt håll var att jag tyckte att utslagen var lite små, så jag tänkte att jag nog skulle göra första flygningen med stora utslag på radion.
men det visade sig inte alls vara nödvändigt, jag bytte snart till små utslag och den kändes ändå väldigt livlig (speciellt om man flyttade bak accen lite).
jag gjorde mina första flygningar i lite byig vind ganska långt ifrån vindstilla, så jag flyttade fram accen till mitten ungefär, och det gjorde att den flög som på räls!
vinden var inte något större problem, när vinden tog i så kunde man hovra i horisontalt läge men det var inga problem att håll den mot vinden.
den flyger precis åt det håll man pekar den! helt odramatiskt..
det är inget nybörjar plan, men eftersom den är så lätt så om man flyger över högt gräs så är det nog så gott som omöjligt att ha sönder den.

Jag har aldrig varit någon vidare 3D pilot, även om jag har ägt en del 3D kapabla plan tidigare, så jag kan inte avgöra hur bra den är på 3D manövrar, men jag tycker dock att känslan att flyga den är väldigt lik mina mycket större plan och det känns som om orginal motorn räcker till gott och väl. men den har inte samma kraftöverskott som man får med en borstlös motor,
men jag har hört om ett flertal som har bytt till en 5grams borstlös motor med lyckat resultat.
jag kommer nog inte byta motor på ett tag iallafall, jag tycker orginal motorn räcker än så länge.

Det är väldigt imponerande att man kan få ett färdigt plan i en liten låda och allt funkar perfekt redan ifrån början, ett litet klick på höjd trimmen och ett på sid rodret och sen flög den perfekt! jag flyger min Sukhoi med en Spektrum DX5e och jag behövde inte ens revesera någon av kanalerna, bara starta radion och flyga!

Jag ser fram imot fler flygningar i lugnare väder så att jag verkligen kan pressa planet lite och se vad det går för, och även filma lite har jag tänkt..


I spåret under kroppen ska batteriet sitta, batteriet och spåret är försett med kardborr och gör att man lätt kan justera tyngdpunkten framåt eller bakåt.

laddaren drivs med 4st AA batterier, väldigt praktiskt så att man kan ladda på "fältet" utan att behöva ett vägguttag.

du kan köpa Parkzone Sukhoi och andra Parkzone plan som blandannat Vapor och Ember på Procar.se



Inga kommentarer: