tisdag 27 oktober 2009

Jumping Jack "Pan/Tilt" FPV del4

Jag har jobbat lite på min Pan/Tilt grej till min panasonic kamera.
jag har använt 1mm plywood och 1.5mm balsa och laminerat, jag föredrar att laminera min egen plywood eftersom det är lättare att jobba med en färdig tjock Ply.
tunn plywood upp till 1mm kan man utan problem klippa med sax och det är lättare (snabbare) än att sitta med en liten bågfil och kämpa.

Här är alla delar monterade!
jag använde 2mm pianotråd till själva leden.

Botten plattan har hål i mitten där servo oket för panoreringen ska sitta.

Jag använder hjulstopp ifrån min GWS E-starter för att hålla pinnen på plats.

Panasonic kameran är öppen på baksidan och måste därför monteras igenom plywood spantet, det gjorde det lite svårare att konstruera en pan/tilt som inte blir allt för hög, men jag tror den här konstruktionen kommer funka.

Servo linken ska kopplas till något av hålen som syns nedanför servot, jag gjorde några olika hål för att se vad som funkar bäst.

om någon är sugen på att bygga en likadan pantilt så kan jag skanna mina mallar...

2 kommentarer:

MiquePe sa...

Det ser superfint ut. Jag tycker att din metod att själv laminera plywood verkar smart. Du har ju alla möjligheter att påverka vikt och styrka själv då.

Du har inte provat att laminera in kolfiber? Det skulle kunna ge en väldigt lätt och mycket stark konstruktion i kombination med plywooden.

skunk sa...

Tackar!

jag har jobbat endel med både glasfiber och kolfiber, men jag tycker att det är så jobbigt med kliande fingrar när man råkar få slip damm på fingrarna.

sen är kostnaden på kolfiber en faktor..

men det finns helt klart fördelar med att laminera kolfiber,det blir starkt men framförallt så är det snyggt!