måndag 19 oktober 2009

Jumping Jack FPV del2

Innan jag kan börja sätta i kameror och grejer i min Jumping Jack så måste jag bygga ett nytt motor fäste, orginal var en så kallad "Pico pinne" och förutom att själva konstruktionen var extremt skör så passar det inget bra med min nya motor.
på bilden syns den bortkapade pico pinnen och det bräckliga motorspant som ska hålla motorn..

Eftersom jag inte ska ha planet att flyga 3D med så oroar jag mig inte så mycket över vikten, jag är mer mån om att grejerna ska hålla (eftersom jag misstänker att planet kommer få ta en del stryk). Jag laminerade 0.8mm plywood och 2mm balsa och gjorde ett ordentligt stumt motorfäste, Jag passade även på att styva upp motorspantet när jag ändå var i farten.

Väldigt smidigt att kunna lyfta på locket och komma åt allt nu när den ska moddas!
hela överdelen är i plast och är bara fast tejpad.
vid närmare inspektion så förstärktes även kroppen bakom motorspantet, det är inte gjort på bilden utan gjordes efter...
nu ska jag även bygga en servo brygga i cockpitt för kamera servot.

Jag hade hoppats att cockpitt glaset skulle gå att använda, men det visade sig inte vara tillräckligt genomskinligt och fick plockas bort, jag skar bort lite plast i cockpitt för att göra plats för servo bryggan.
det är även lite lockande att göra någon sorts instrumentbräda med eventuellt lipovarnare eller något.
Ny inköpt billig Panasonic CX161 CCD kamera ifrån Ebay är tänkt som kamera för planet.
Jag ska försöka konstruera något smidigt pan/tilt till den.

1 kommentar:

MiquePe sa...

Planet ser riktigt fint ut. Smidigt att kunna lyfta av hela övre delen av kroppen. Kanske något att ta efter för andra tillverkare. Enda kostnaden är väl möjligen en minskad vridstyvhet, men det borde väl kunna klaras det med.