lördag 3 oktober 2009

En E-starters död!


Jag var och flög i morse..
jag flög på ett nytt ställe som jag inte flugit på förut och dessutom hade jag en ny kamera lins och en ny inspelnings enhet. men det jag var mest nyfiken på var att få prova min E-starter med skevroder istället för sidroder som jag hade tidigare, dessutom var det första flygningen efter mitt möte med trä toppen..

Jag kände mig självsäker och genomförde första starten med videoglasögonen på redan ifrån början eftersom jag var så säker på att planet skulle flyga bra.
men planet flög fruktansvärt dåligt!! det gick knappt att flyga rakt fram, och när det flög rakt fram så flög det helt snett och med ena vingen sänkt.
jag kom på att det bara gick att flyga rakt när jag drog av på gasen, så fort jag drog på så svängde den vänster, jag jobbade med gasen och fick tillsist ner planet helt.

Jag inspekterade planet för att se vad som var snett, jag misstänkte åtminstone det eftersom planet flög så dåligt, men jag hittade ingenting.
jag provade att justera vingen lite, kollade skevroderna för eventuella glapp, och böjde sidrodret lite åt höger för att kompensera att planet drog åt vänster.
sen gjorde jag en ny start, den här gången med videoglasögonen uppe på pannan för att flyga planet visuellt den här gången..
planet flög fortfarande väldigt dåligt, men jag trimmade in det lite och tog på mig videoglasögonen. planet betedde sig fortfarande konstigt och det var inte alls roligt att flyga, men ville ändå passa på att flyga lite när jag hade chansen.
efter en liten stund så fick jag nog och bestämde mig för att ta en runda på lägre höjd för att reka lite inför landningen, när jag var på väg ner på lägre höjd så såg jag några träd som jag absolut ville flyga imellan, och när jag kom så långt så såg jag ett till träd som jag skulle kunna runda!
jag rundade trädet och tänkte att ett varv till kan väl inte skada? men tyvärr kom jag inte så mycket längre, plötsligt föll planet till marken utan särskild anledning...
planet krashade en bit bort men av dunsen att dömma så visste jag att det inte skulle vara mycket kvar av det, så jag tog mig tid att plockade ihop mina grejer innan jag gick bort för plocka ihop restena av planet...

Jag fotade restena med min JXD318 som jag även spelande in flygningen med, den är inte jättebra som kamera, men jag hade ingen annan kamera med mig så den fick duga.
när jag kom hem kollade jag på filmen som jag spelade in, först i JXD318 och sen förde jag över filmerna till datorn.
filmerna såg verkligen fina ut när jag tittade på dom i JXD318 men i datorn så såg jag att dom var i lite sämre kvalitet än dom som jag spelat in med min Pinnacle, men jag har inte redigerat dom och fört över dom till youtube än så jag vet inte om det kommer märkas i slut resultatet.

Om jag ska sammanfatta dagen kort så är jag nöjd med JXD318 och mitt nya flygfält, inte så nöjd med flygningen.

film och fortsättning kommer...

Inga kommentarer: