tisdag 13 oktober 2009

DT-3K Hybrid Headtracker


Headtrackern kopplas in i trainer uttaget.

Min DT-3K Hybrid Headtracker ifrån Flytron.com har kommit!
det finns olika headtrackers på marknaden, vissa har enbart gyro sensorer och vissa har magnetiska sensorer som känner av huvud rörelser, nackdelen med gyro sensorer har varit att dom ibland inte hittar tillbaks till nollpunkten, dvs när du har tittat åt sidan så känner den inte riktigt av att du tittar rakt fram igen och hänger kvar.
medans magnetiska headtracker har haft andra problem främst med huvudrörelser upp och ner, det är därför DT-3K kallas Hybrid, den använder magnetisk sensor för huvudrörelser åt sidan och gyro sensor för huvudrörelser upp och ner, den kombinerar de sensorer som dom är bäst på!
den enda nackdelen med magnetisk sensor är att man alltid måste stå vänd åt norr eller söder när man flyger eftersom den känner av Jordens magnetfält.

Jag har länge velat prova flyga med headtracker, och ser fram imot att få prova denna!
nu måste jag bara skaffa ett kompass så att jag kan kalibrera den och eventuellt en keps som jag kan fästa den på, jag skulle även vilja ha ett plan med både panorering och tilt servo till kameran så att jag verkligen kan prova den ordentligt!

Jag återkommer med mer information när jag hunnit testa den!

Inga kommentarer: