tisdag 29 september 2009

FPV FunJet bygge del:1

I vanlig ordning så är allt väldigt väl genomtänkt och smart förpackat när man köper Multiplex..
man ser att det är kvalité redan när man öppnar lådan, och som vanligt uppskattar jag när det följer med roder linkage och liknande och det gör det givetvis i den här byggsatsen.

vingar, vit kolfiber pinne, kropp, huv, fenor.

Funjet är gjord av elapor, som är extremt segt och hållbart matrial som påminner om cellplast men är mycket segare och hållbarare. en annan trevlig detalj är att elapor går att limma med snabblim (CA) och det gör att bygget av FunJet går extremt fort eftersom det är så få delar som ska limmas ihop, nackdelen med CA lim är att jag har blivit lite allergisk mot det, jag får alltid klåda i fingrarna efter jag använd det.. sen blir det ju inte bättre av att jag alltid lyckas få det på fingrarna varje gång jag använder det!
jag har hört att det finns CA som är för dom som är snällare för dom som är allergiska, men jag har inte provat det än.



Mina 8grams servon passade perfekt i dom färdiga uttagen i vingarna, en lite irriterande detalj är att servo sladdarna är lite för korta och når inte in i kroppen (jag som brukar förbanna Hitec servona som har extremt långa sladdar...)
Jag hade hoppats att jag tänkt på allt när jag beställde saker till det här planet, men nu måste jag beställa förlängnings sladdar, och jag upptäckte även att det inte följde med någon propeller adapter till motorn så det måste jag också beställa.



efter att jag limmat in servona och installerat roder linkaget så limmade jag vingarna på plats med kolfiber pinnen som styvar upp vingen.
strax efter det limmade jag även på fenorna, allt passade med perfekt passform.
efter det är det bara den övre kropps delen och motorfästet kvar att limma, det känns nästan lite tråkigt att planet gick så fort att bygga, man han knappt njuta!


servo sladdarna var lite korta...

plast kåpor över servona.

allt är på plats! nu ska jag bara löda ihop kontakterna till fartreglage och lite annat småfix medans jag väntar på delarna jag saknar.

2 kommentarer:

Peter L sa...

Trevligt, på min funjet gjorde jag en lucka i den biten som sitter över motorn, så man enkelt kan komma åt och greja sen... Det finns ca-uncure, som löser upp ca lim, brukar ta sånt på fingrarna när jag fått ca på dem.. Trevligt bygge !

skunk sa...

jag planerar också en lucka i bak kroppen!

aha, jag har missat att det fanns en sån produkt! måste kolla upp det.