onsdag 2 september 2009

Bygget av FPV E-starter har börjat!


Bygget av min FPV E-starter går vidare!
eftersom jag räknar med att min E-starter kommer ta en heldel stryk så bestämde jag mig för att förstärka kroppen lite, jag valde att lägga in ett 6mm kolfiber rör i bakkroppen.
framkroppen är nästan helt solid cellplast så jag tror den klarar sig bra utan förstärkningar.



Eftersom jag ska ha borstlösmotor så var jag tvungen att hitta på ett sätt att fästa motorn på..
för att propeller axeln skulle få rätt avstånd till motorkåpan valde att använda en 20mm balsa kloss som jag förstärkt med två tunna korslimmade plywood plattor för att ha något att skruva i.
ovanför syns även panorerings servot med kamera fästet..



Jag upplevde att videomottagningen på min EasyFly blev bättre när jag hade antennen/video sändaren längre bak på flygplanet, så valde jag en liknande placering på även detta plan.
jag ville gömma videosändaren så mycket som möjligt men endå ha den i luftflödet eftersom den blir ganska varm och riskerar få en kortare livslängd om jag skulle placera den helt inne i planet.
därför fick det bli en kompromiss där sidorna är täckta men överdelen av video Tx kommer vara i luftflödet..


det mesta är nu limmat och klart, nu återstår mest att installera servon och roder, jag tycker alltid det är den absolut tråkigaste delen av bygget..

2 kommentarer:

Peter sa...

Kul project, följer med spänning !!

skunk sa...

Det var roligt att höra!