lördag 5 september 2009

FPV E-starter fortsättning!


Jag har börjat montera motor och servo och liknande på E-starter nu.
motorn är samma som jag hade i min EasyFly (2m seglare) så den är garanterat lite större än vad som är nödvändigt, men den väger ändå inte mer än vad den borstade orginal motorn med växel hade vägt så jag tycker det känns helt okej!
en för lätt motor skulle bara skapat problem med tyngdpunkten iallafall och det finns inget jag gillar mindre än att lägga bly i ett flygplan...



Jag monterade servona med dubbelhäftande tejp imot väggen på kroppen, jag använde stöstängerna som följde med, men istället för att bocka pianotråden i rätt längd använde jag servoanslutningar med lås mutter, mycket enklare att justera..
som ni ser på bilden valde jag att montera servona i kroppen istället för bak utanpå kroppen som annars skulle vara lättare och mindre glap risk, men jag valde den rekomenderade servo placeringen på grund av två saker:
1. planet har ganska kort nos och i nosen finns ingen plats att placera saker eftersom den är gjord av solid cellplast, och jag ville inte riskera få ett baktungt plan.
2. jag hade inga förlängningskablar till servona hemma.


Testmontering av vinge och motorkåpa.

Planet är förberett för skevroder, men jag väljer att bara flyga planet med sid och höjd roder till att börja med. anledningen till att jag väljer sidroder istället för skevroder är att jag serfram imot att träna start och landning FPV, och eftersom planet har tillräckligt med v-form så är skevroder inte nödvändigt.
om jag får råd med en futaba radio (6Ex,FF7,FF9) så att jag kan använda headtrack till min kamera så är det inte omöjligt att jag fixar skevroder då.

Inga kommentarer: