onsdag 25 augusti 2010

Alfa Spitfire till FPV!

Jag har satt ihop min Alfa spitfire igen!
jag köpte den för ungefär ett år sedan för att ha den till FPV, men vid den tiden hade jag inte tillräckligt liten utrustning för att det skulle fungera något vidare, så den hamnade i garderoben i väntan på bättre tider.

Nu har jag satt i min lilla Flytron videosändare (1.4gram) och sen valde jag att använda Fatshark CCD killer (gen1), det är inte den bästa kameran jag har och inte heller den minsta.
min minsta kamera (Flytron FC422) provade jag blandannat på min Jumpjet och i min MPX Fox och gillade inte vidvinkel linsen, förutom att det var för mycket vidvinkel så fick jag ganska mycket solgläns på linsen på grund av att den är så konvex och det gjorde det svårt att se när det är soligt. dessutom är den ntsc och det strular till det med min utrustning...
Fatshark CCD killer har en hel del brister men den har en bättre lins och väger bara 14 gram, jag tror att CCD killer generation2 (som säljs i butikerna nu) har fått ordning på en del av dom brister som inte är så bra med min "killer" men nu tog jag bara vad jag hade hemma!
både videosändaren och kameran funkar bra på 3.3v så jag har en 1s 50mah lipo som driver dom båda och till motorn har jag en 3s 1000mah som rekomenderas..
För att spara vikt så använder jag inget panorerings servo, även om jag säkert kommer ångra mig så fort jag kommer i luften..
Tyvärr saknar jag spinner men om planet överlever första flygningen så kommer jag nog beställa en!

Om vädret tillåter kommer jag premiär flyga i helgen!

Inga kommentarer: