fredag 24 april 2009

Walkera UFO 5 ifrån Hobbtek.se


Idag dök en Walkera UFO5 ifrån hobbtek.se upp!
Jag har velat prova ett Walkera UFO länge nu, men jag har tvekat lite eftersom jag tyckte det var lite dyrt med frakten ifrån Kina, men nu finns den äntligen att köpa i Sverige!
dessutom har hobbtek.se reservdelar på lager vilket är skönt att slippa behöva beställa ifrån Kina om olyckan är framme..

Walkera UFO5 är helt flygklar när den kommer i lådan, det är bara att stoppa i batterier i radion och ladda lipo acken och gå och flyga!
Radion är en 2.4ghz radio, så det är inga kristaller man behöver bry sig om, den väljer en ledig kanal när man startar den och sen är det klart, det är därför inga problem att flyga flera samtidigt.

Jag blev positivt överaskad när jag upptäckte att laddaren som följer med är en balanserade lipo laddare, vilker innebär att den ser till att alla celler laddas lika mycket.
balansernde laddare är oftast något man bara finner på dyrare laddare eller som extra tillbehör så det är ju extra trevligt när en sån ingår i paketet!
laddaren kan ladda både 2s (7.4v 800mAh/15c följer med UFO5) och 3s.

UFO5 har samma layout som dom flesta quadrocoptrar, dvs 2st propellrar snurrar medsols och 2st snurrar motsols. det som skiljer UFO5 mot andra quadrocoptrar är att den har fyrbladiga propellrar som påminner lite om en rotor som små helikoptrar också ofta har, där rotorns två par tillåts "flyta" fritt i förhållande till varandra.
UFO5 har fyra växlade borstmotorer och ramens armar består av tunna aluminium rör som ger ett gediget intryck, jag tycker även att ram konstruktionen känns väldigt genomtänkt och bra!


UFO5, röd bom och diod bak, blå diod fram.

Provflygningen var helt odramatisk, den svarar kvikt på spakrörelser utan att kännas alltför nervös och den har bättre vertikal acceleration än vad jag hade förväntat mig!
det kändes lika tryckt att flyga omkring ett par cm ifrån marken som att ta upp den på hög höjd, det fanns inga tendenser till radiostörningar eller liknande, det var lite vindbyar när jag provflög men även det kändes odramatiskt!

Det jag lade märke till som skiljer UFO5 ifrån andra quadrocoptrar jag har provat, är att den verkade "flyta" mer på dom många bladen mot vad vanliga tvåbladiga quadrocoptrar gör.
det gör att den inte sjunker lika snabbt vid hastigt gas minskning,
men om man endå provocerar fram en snabb höjdminskning kan man uppleva att quadrocoptern skakar lite mer än vad en tvåbladig quadrocopter gör men det är inget jag upplever som störande. annars är det svårt att hitta något fel på UFO5, den flyger väldigt exakt och är väldigt nybörjarvänlig, den är perfekt som trainer för den som är intresserad av att lära sig flyga helikopter eftersom kontrollerna är samma som på en riktig fyrkanals helikopter fast mer lättflugen! och den är givetvis en utmärkt första quadrocopter med goda modifierings möjligheter!



4kanals Walkera 2.4GHZ radio


styrkortet med gyrokortet i mitten och inbyggda 2.4GHZ mottagaren längst upp

Om vädret tillåter ska jag filma lite i helgen!
så fortsättning följer...

För mer info: hobbtek.se

Inga kommentarer: