lördag 4 april 2009

DLG segelflyg


Spinnin' Birdy Mania from Nowawes on Vimeo.

Jag har varit nyfiken på att prova på DLG (diskus kast segelplan) sen jag först hörde talas om det för ett par år sedan!
jag började min modellflygar karriär med att lära mig flyga segelplan, först med handkast och sen med gummireps start och även en hel del hangflyg i stekenjokk!
då var det 2meters balsa seglare som blue phoenix gällde och det var inte tal om att diskus starta en sådan, det räckte med ving fladdret man fick när man gummireps startade dom...
problemet med segelflyg är att det vanligtvis tar ganska mycket plats, speciellt om man inte har tillgång till något bra hang i närheten.
men om man diskus startar så slipper man gummilinor som går av och annat lin trassel.

För att ett plan ska kunna diskus startas så krävs det att planets vinge har en liten pinne eller annat grepp som man kan hålla in när man ska kasta planet men även att planet har en stark vinge men framförallt har en väldigt stark kropp, helst av kolfiber eftersom den tar upp extremt mycket stryk när man startar ett plan på det sättet.

Men det finns även andra kast tekniker som SAL (sid arms kast) som är en liknande teknik men utan snurren i diskus kastet, och även HLG som är ett mer klassiskt kast..

Får se om det kanske blir någon seglare i år?
vet inte om det finns några svenska butiker som har några plan, men här är en tysk shop som har ett par stycken: http://www.stratair.com


DLG r/c sailplane on board video from Gustavo Exel on Vimeo.
en ombord kamera på ett DLG plan



stil studie i diskus kast!

Inga kommentarer: