söndag 5 april 2009

solcells flygplan



Jag skrev för ett tag sedan om att det börjar komma riktiga el-flygplan som man kan flyga med själv, nu finns det även el flygplan med solceller.

jag gillar att dom har en fällbar propeller längstbak på flygplanet, jag antar ett det är lättare att ha en innovativ design på ett el flygplan eftersom en elmotor inte tar så mycket plats.
jag hoppas det kommer mer sånt!

Solar Flight Sunseeker II väger ca 132kg har 5.8 meters spännvidd och är 7meter lång. den har fyra stycken lithium polymer batterier i vingarna som driver motorn på 8 hästkrafter. batterierna används bara vid start och om man behöver vinna höjd, vid vanlig planflykt används bara solcellerna. vid fullgas räcker bara batterierna i 15min men med solcellerna laddas dom igen på 30-45min, hastigheten när solcellerna är aktiva är ca 60km/h och med batterierna är topphastigheten den dubbla.

läs mer på: solar-flight.com


Inga kommentarer: