lördag 14 mars 2009

X-ufo quadrocopter projekt del7


Jag provflög min X-3d quadrocopter idag, jag väntade hela dagen på att det skulle sluta regna och tillsist var det ett litet uppehåll vid 4-tiden och då rusade jag ner till skolgården som ligger intill där jag bor.

Allt fungerade utmärkt! den var lite nervösare än vad jag räknat med trots att jag hade "beginner" inställningen på, det finns även "advanced" och "expert" men det får vänta tills jag vant mig lite mer med hur den flyger. men med nervös menar jag dock inte att den var svår flugen, den hovrade praktiskt taget helt själv, men den svarade snabbt på spakrörelser och det var det jag inte var riktigt beredd på!

Tyvärr lyckades jag vid ett tillfälle sätta ner den lite hårt på ena motorn så att drevet till propellern skrapade i asfalten och slipade bort några kuggar...
borde såklart inte ha provflugit på asfalt, men det var för blött för att flyga någon annanstans!
jag önskar att jag haft borstlösa motorer istället, då hade jag sluppit sköra drev.
men jag ska inte klaga, en ny drev sats kostar 59kr och jag kan tänkamig att en liknande "landning" med en vanlig helikopter hade kostat minst en nolla till.

nu är iallafall nya drev beställda, så fortsättning följer...

Inga kommentarer: