lördag 6 december 2008

Test av: jumpjet ifrån snelflight!

Nu har jag äntligen fått chansen att testa jump jet "JJ" ifrån Snelflight i England!


Leveransen ifrån England dök upp väldigt snabbt och med i paketet låg en "euro" adapter som konverterar laddaren från engelsk till svensk standard, väldigt bekvämt.
mitt första intryck när jag öppnade lådan och såg "JJ" för första gången var att den var mycket mindre än vad jag förväntat mig, vilket i min smak alltså var bättre än förväntat!


Sedan var det inga direkta konstigheter, jag stoppade in 3st AAA batterier i kontrollen och satte in laddaren i väggen och kopplade in "JJ" för att försäkra mig om att lipo ackarna (3S 140mAh Li Po) var full laddade och en stund senare började mitt första flygtest.
det första som hände när jag satte på handkontrollen för första gången var att jag störde ut samsung teven! min fru var inte alls imponerad..
"JJ" använder IR som är vanligt i modeller som är gjorda för att flyga inomhus, men just denna verkar sända på samma frekvens som teven!

När man slårpå strömen på "JJ" så är det viktigt att den står helt plant eftersom den har 3st gyron som kalibreras vid uppstart..

Flygningen av denna quadrotor helikopter är samma som på en riktig RC helikopter (mode2) dvs, gas och rotation i sidled på vänsterspak och lutning framåt/bakåt och åt sidorna på höger spak.
handkontrollen påminner mycket om en tv-spels kontroll och känns bekväm i händerna, spakarna känns dock en smula hala men inget som direkt stör.
på styrkontrollen finns två lägen (1 och 2), nr1 är lite lättare och nr2 är svårare eftersom det händer mer när man drar i spaken.
något som störde mig lite i början var att gas spaken fjädrar tillbaka till noll om man släpper den, men genom att öppna handkontrollen och plocka bort den fjäder som drog tillbaka spaken så var det enkelt åtgärdat!
Jag har inte jätte mycket erfarenhet av riktiga RC helikoptrar bortsett ifrån RC simulatorer, men jag uppfattar denna som väldigt likt att flyga en rc helikopter och därmed svårare och roligare än vad jag föreställt mig!
"JJ" uppfattas lätt som en leksak i stil med picoo-z och liknade men denna är mycket mer precis i sina rörelser och är mil ifrån andra leksaker som finns på marknaden, faktum är att den känns mer som en riktig RC hobby pryl än en typisk leksak!

Jump jet leveras med en flygplansliknande kropp i ett depron liknande matrial som snabbt tar mycket stryk, jag var inte jätte förtjust i utseendet på depron kroppen så jag blev inte precis jätte ledsen när den började se lite skamfilad ut, jag hade ändå planer på att bygga en egen mer "hiller" platforms liknande kropp ändå, det finns även en harrier kropp i depron att köpa ifrån snelflight om man fill ha ett mer flygplans liknande utseende..

min Hiller inspirerade depron kropp

när jag vid ett tillfälle provade flyga utan flygplans kropp så blev jag förvånad över hur mycket piggare den blev och den var absolut inte trött med "kroppen" på...
den fick mycket bättre acceleration uppåt och blev mer nervös och rörlig och därmed mer utmanande och rolig, enda nackdelen är att det är svårt att se vad som är bak och fram ibland men det går att lösa med lite färg eller om man är händig några dioder...

Jag har sedan den här bilden togs klippt av kropps fästena som sticker ut för att få en ännu mindre och renare design.

Jag är helt nöjd med min jump jet och tycker att den är väl värd pengarna, det enda jag hade att invända imot var att den är IR och därmed är begränsad till att flyga inomhus, men nu har snelflight släppt en 2grams mottagar "addon" som man kan löda på som gör att man kan flyga med sin vanliga 35MHZ radio!
om man känner sig osäker med lödkolven kan man skicka sin jumpjet till snelflight för uppgradering!

kolla in snelflight.co.uk för mer info

Inga kommentarer: