lördag 20 december 2008

Living room flyer sub 3gram!

Jag byggde klart ett vardagsrums flygplan nu i veckan!
eftersom jag inte var helt nöjd med hur didel mottagaren fungerade i min nano pitts, och det kändes onödigt att ha en fin liten mottagare ligga och skrota utan att ha någon användning för den... så jag byggde ett litet enkelt litet plan i kolfiber som funkar bra att flyga hemma med!
och att bygga en LRF (living room flyer) var ju ändå min ursprungs plan innan jag hamnade på ett sidospår med mina micro/nano pitts projekt...

vikten hamnade på 2.78gram totalt men vikten på flygplans stommen (utan elektronik och motor) är bara 0.38g!
just nu flyger jag den med ett 30mhA lipo som väger 1.5g (syns inte på bilden) men jag tror nog jag skulle kunna flyga den med ett 10mhA (0.6g) eller 8.5mhA (0.3g) lipo lika väl och därmed spara mycket vikt.
motorn är en vanlig 4mm coreless motor ifrån en stjärtrotor på en picooz helikopter och det är även propellern, den setupen ger mer än tillräckligt med kraft.
jag skulle gärna haft en lättare motor eftersom jag nu fick sätta motorn precis intill vingen för att få tygdpunkten på rätt plats.
det verkar som om koichi har fått in några SHICOH 3.2mm motorer igen och jag tror det skulle ha varit en mer lagom motor för det här planet, en shicoh väger 0.30g och den motor jag har nu väger 0.50g, men det kändes inte riktigt värt att beställa en motor ifrån japan för att spara 0.20g på det här planet...

Didel mottagaren väger bara 0.33g och har egentligen 3kanaler så om jag vill kan jag även ha höjdroder på planet, men jag har förtillfället inte bestämt mig för om det känns nödvändigt.
Didel har samma batteri magnet fastsättnings system som Plantraco har på flera av sina mottagare där man enkelt sätter fast batteriet på mottagaren med magneter och därmed slipper on/off kontakt och sladdar, men det gör även att batteriet gärna hoppar loss vid hårda landningar eller krascher vilket kan vara en smula irriterande (framför allt när man blir tvungen att stå på alla fyra för att försöka hitta ett litet batteri bakom en möbel eller liknande)...

Nu var inte det här ett "vikt jagar plan" utan mer ett enkelt flyga långsamt hemma projekt, men om jag skulle köpa en lättare motor och byta till ett mindre lipo batteri så skulle jag kunna få ner total vikten till 1.5g vilket inte skulle vara så tokigt, men jag har redan ett projekt där jag försöker bygga så lätt jag kan och det känns som om jag måste välja mina fighter och inte spåra ur på varenda projekt.

Fakta:
flygplanskropp: 0.38g
4mm motor:0.5g
Didel IR rx:0.33g
30 mhA fullriver lipo: 1.5g

Totalvikt (med propeller och actuator) : 2.78g

Inga kommentarer: