måndag 29 december 2008

Snelflight Jump Jet RC mod

Jag fick ett paket ifrån snelflight i england idag, det var RC modulen som jag beställt till min Jump Jet. den konverterar den ifrån att vara kontrollerad med IR till RC, vilket gör att den blir okänslig för solljus och lysrör (som IR är) och gör det därmed möjligt att att flyga med Jump Jet utomhus och på större avstånd (upp till 100m enligt beskrivningen)..
I paketet fanns förutom en mottagare (som vägde ca 2g) en utförlig beskrivning på engelska som beskriver steg för steg hur man ska gå till väga.

Det var väldigt enkelt att montera mottagaren, efter att man monterat isär "JJ" (fyra skruvar) och kopplat ur batteriet är det bara att klippa av IR sensorn nära sensorn så att "benen" blir kvar, sen sticker man in "benen" i en sockel på mottagaren på löder fast.
sen är det bara att göra ett funktions test och montera ihop allt igen.

Jag gjorde några korta provflygningar i lägenheten för att se att den funkar, men jag återkommer med en riktig flygrapport när jag har provflugit den ute!

Jump Jet nermonterad och IR sensor avklippt

RC konverterings kretskort med kristall

kretskortet monterat

JJ ihopmonterad och klar för flygning!



för mer info om Jump Jet kolla: http://www.snelflight.co.uk

det finns även en film med en kamera ombord på en Jump Jet: film



Inga kommentarer: