tisdag 30 december 2008

Quadrocopter?



Jag har märkt att jag blir mer och mer intresserad av quadcoptrar, I Sverige verkar intresset för quads vara väldigt litet och information om quadcoptrar är svårt att hitta, men i Tyskland därimot verkar quads vara väldigt stort och det finns ett flertal websidor och forum!
Jag tror jag gillar quads för att dom är så kompromisslösa och enkla i sin konstruktion men samtidigt väldigt komplicerade eftersom dom i grund och botten är för instabila för att kunna flyga utan gyro/datorhjälp...
jag tänkte passa på att skriva vad jag hittat så här långt..

x-ufo silverlit
X-ufo är grunden för många eftersom det var den första riktigt komersiella quadrotorn som kom ut på marknaden. När den första versionen som kom ut hade den ett mekaniskt gyro som fungerade lite tveksamt, men version2 hade ett förbättrat elekroniskt gyro som fungerade mycket bättre och verkar användas som grund för en del hemmabyggen fortfarande..
två av konstruktörerna av X-ufo (ifrån tyskland) fortsatt att utveckla en rad uppgraderings produkter (inte officiella silverlit produkter) som ett nytt förbättrat moderbord, möjlighet att använda borstlösa motorer, kolfiber stomme osv.
prestandan på en x3d-bl maskin är helt andra än dom hos orginalet, förutom stabilare flygning klarar x3d-bl av att göra loopingar och rollar!

kolla in:

http://www.x3d-shop.de/




Mikrokopter
Detta är ett DIY-projektInitieras av Ingo Busker och Holger Buss och finns att läsa om på http://www.mikrokopter.de/

jag har följt en svensk blogg http://www.robotnytt.se/ som har byggt en mikrokopter..

Walkera
Walkera säljer två stycken förhållandevis billiga quads som dom kallar ufo 4 och ufo 5.
tyvärr verkar det enda sättet att få tag på en sån just nu vara att beställa en i från Hong Kong..

Dragan fly
Dragan fly är en annan tillverkare av quads och finns att hitta på http://www.rctoys.com/
Dragan fly produkterna är förhålladevis dyra men lär vara väldigt bra om man tänkt använda sin quad som en foto/video plattform.

Alien air
Jump Jet och micro flying Saucer som jag skrivit om tidigare på bloggen är två små quads som funkar alldeles utmärkt att flyga hemma med..
finns att köpa på snelflight.co.uk och think geek.

Inga kommentarer: