söndag 3 oktober 2010

Mer om FMS mini Mustang premiären

Här borde det egentligen ha varit en bild på min Mustang i färdigt skick innan första flygningen, men någon sådan bild glömde jag att ta...

Vid sju tiden i morse när solen precis var på väg upp över horisonten åkte jag till det ställe där jag brukar flyga, tyvärr hade 20-talet husvagnar parkerat där och då känndes det inte så lämpligt att prov flyga just där. jag for vidare till ett ställe jag tänkt flyga på många gånger tidigare men det har bara aldrig blivit av. väl på plats så ser jag att mark dimman inte släppt ännu eftersom solen inte kommit upp riktigt än, i min okunskap så tycker det är perfekt!
jag tänker att det kommer bli snyggt på film med lite dimma...

Jag riggar allt blixtsnabbt eftersom jag vill ju inte missa dimman! och dessutom är det bara 1-2grader plus så jag vill helst komma i luften så fort som möjligt medans jag fortfarande har känsel i fingrarna. jag dubbelkollar alla roder (vill inte ha en repris av förra veckan) och förbereder för start, förta flygningen med ett nytt plan gör jag alltid utan goggles för att lättare kunna trimma in planet, och så gör jag även idag.

Jag ger full gas och kaster planet snett uppåt, och jag förväntar mig att planet ska dra iväg som på räls, men planet visar sig vara baktungt och är omöjligt att kontrollera!
jag gör några halvlyckade försök att reda ut situationen men kraschen är ett faktum..

Det var inte en hård krasch, det var egentligen bara spinnern som tog stryk (som vanligt).
jag flyttar om lite i planet så att jag får fram tyngdpunkten längre fram än brukligt, och sedan gör jag mig redo för start nr2.

Andra starten gick helt ok, väl i luften trimmade jag in planet litegrann och landade igen.
nu var det äntligen dags för FPV start!

Jag vet inte om det var första kraschen som satte spår på självförtroendet men jag drar iväg ett mjäk kast som knappt ger planet styrfart och resultatet kunde ni se i filmen, krasch nr2 var ett faktum! den här gången gick kylar kåpan som sitter under vingen sönder, men förutom att planet börjar se lite skamfilat ut så var det ingen fara.

Start nr4 går mycket bättre men så fort som jag stiger igenom dimman som jag har varit så peppad på så ser jag hur linsen blir helt blöt och dimmig! jag stiger igenom dimman i förhoppning om att det ska bli bättre bara jag kommer igenom!
men jag inser strax att om jag någonsin ska hitta planet igen så är det säkrast att jag tar av mig goggles, när jag tagit av mig goggles bestämmer jag mig för att flyga resten av passet utan videoglasögon. jag passar på att trimma in planet lite till och det flyger nu riktigt bra så jag passar på att göra några lågsniffar för att jag tänker att det kommer minsann bli bra på film!
sen kom även några duvor förbi och jag kunde inte låta bli att följa efter dom en bit och då började dom cirkulera och jag var inte sen att haka på när plötsligt "low volt cutoff" på fartreglaget slog på vilket resulterade i att jag stallade mitt i en skarp sväng vilket i sin tur resulterade i en spinn liknande spiral på låg höjd rakt ner i backen...
krasch nr3 var ett faktum, och denna gång var nosen lite mosad, inte trasig men kropps halvorna hade delat på sig och motorn satt löst, inte så illa faktiskt, jag tror min självskänsla tog mer stryk än planet!

När jag sedan ska kolla på videomatrialet i min inspelnings enhet så ser jag att det står "CARD FULL" på skärmen...
jag glömde tömma minneskortet på test filmer innan jag drog ut, men som tur var så sparades iallafall det som spelades in innan kortet blev fullt, på min gamla JXD hade videofilen dessutom blivit förstörd om kortet blev fullt.

Mitt betyg så här långt på FMS mini Mustang är så här långt:
+fint gjutna bitar i bevisligen tåligt EPO matrial.
-minus för att tyngdpunkten inte fanns utmärkt i beskrivningen.

Fortsättning följer..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trägen vinner!
Tack för svar om videoutr.
Erik

skunk sa...

Tack, jag hoppas det stämmer.
för nästa helg ska jag ha revansch!

Inga problem!