onsdag 6 januari 2010

Markeffekts glidare?

Jag hade en dröm nyligen om att jag markeffekt seglade ner för en skidbacke (på sommaren) med något som hade ganska korta vingar men ingen motor...
i drömmen kunde man inte flyga mer än någon meter ovanför marken eftersom man flög i den i den luftkudde som bildas mellan vingarna och marken när man flyger riktigt lågt, dvs markeffekten. om man samlade massor av fart där det var brant, då kunde man göra ett lite högre skutt, när marken planar ut så saktar glidaren ner farten narturligt och landar.

När jag vaknade så började jag fundera på om det vore möjligt?
googlade ground effect glider, och fann att det fanns någon med samma idé men jag hittade inga bilder eller bevis på att någon provat på riktigt, att det finns båt liknande farkoster som flyger över vattnet visste jag sen tidigare, men jag hade aldrig hör något om några seglare. men därimot hittade jag många träffar om flygets ursprung som började på ungefär samma sätt, dvs. som dom första glidflygplanen som Chanute och Lilienthal och även bröderna Wright exprimenterade med.
men flygets tidiga pionjärer hade givetvis som ambition att deras glidflygplan skulle bli riktiga flygplan och hade inte som ambition att bara ta sig ner för backen.

Jag undrar om en markeffekts glidare skulle funka? och hur stora vingar skulle behövas?
borde man ha roder eller räcker det att flytta kropps vikten?
i min dröm så låg jag ovanpå vingen, men att hänga under är nog säkrare ur ett stabilitets synpunkt skulle jag tro.

Mr. Chanute just efter start (1896)

Inga kommentarer: