tisdag 26 januari 2010

Buggy nostalgi

Min Rc karriär började på någongång 80-talet, jag sparade min veckopeng i två år! för att ha råd att köpa min första Riktiga Rc bil. och vad jag suktade efter var så klart en buggy eller "sandloppa" som jag kallade dom..
jag ska inte sticka understol med att jag fortfarande är lite svag för buggys, jag tycker dock att dom har varit lite väl tråkiga på senare år, för mycket hitech och för lite attityd.
men nu börjar det likna något, Kyosho släpper en förlängd variant av deras Ultima chassi och med en retro inspirerad kaross. Ultima DB (Dune Buggy) kallar dom den nya modellen, Jag tycker den är grymt snygg, men jag tycker det är synd att den bara säljs bara färdigmonterad med radio och allt, minst halva nöjet är ju att bygga ihop den...
tycker även att den borde vara borstlös och ha 2.4ghz radio om den ska kännas värd att köpa som färdigt kit. helst hade jag så klart sett en ny reproduktion av deras Scorpio!


Tamiya har valt att släppa några av sina första modeller som ny utgåvor!
först ut var Buggy Champ (även kallad Rough Rider) som kom förra året lagom till 30års jubileet. allt är som på orginalet med några små förbättringar, och precis som orginalet så säljs den som kit som man får bygga själv!
motor (borstad) och fartreglage ingår, men radio får man skaffa själv.
jag är grymt sugen på att skaffa en bara för att få bygga den!

Det största skälet till varför jag inte borde skaffa en Buggy Champ är Tamiyas nästa modell som snart släpps, och det är så klart Sand Scorcher!
det är i samma chassi som på Buggychamp, fast med andra däck och fälgar och kaross. Jag är helt såld på den och kommer få svårt att låta bli att köpa en när den släpps..
synd att jag inte har något bra sandtag i närheten så jag kunde motivera att köpa sandpaddlar till den också...


Inga kommentarer: