söndag 23 november 2008

kamera på planet/helikoptern?


Jag har börjat drömma om att kanske bygga ett plan eller en helikopter med kamera ombord, självklart så liten så att den kan flygas inomhus!

jag vet att didel hade ett projekt för ett par år sedan där dom byggde en micro Celine med kamera som inte vägde mer än 10g (planet väger 5g).
men det planet var byggt för flera år sedan och utvecklingen måste väl ha gått framåt?
dessutom var det planet utvecklat för att skapa ett plan med artificiell intelligens som kunde starta,flyga och undvika hinder på egen hand..
du kan läsa mer här: länk

jag har letat på nätet efter så små kameror som möjligt, men det är svårt att hitta, dom lättaste jag har hittat så här långt väger 13g (med 2.4 ghz sändare).
i sverige har jag inte hittat någon som är lättare än 20g
men det måste ju finnas mindre kretskortkameror än så?
jag vet bara inte var jag ska leta?


minsta trådlösa kamera jag har hittat i sverige finns på coolstuff.se

Inga kommentarer: