söndag 9 november 2008

0.09g borstlös motor!


Jag jobbade lite på min motor till halv grams planet i veckan, jag tröttnade på att vänta på en tvär magnetiserad magnet och och beslutade mig för att prova bygga en motor med två magneter monterade mot varandra på en axel..
jag tog dom minsta magneterna jag hade hemma (1x1mm) och svarvade till en liten hållare i delerin.

Det svåraste visade sig vara att löda 0.03mm koppartråden till hall sensorn som även den är extremt liten (den lilla svarta grejjen på motorn).
men sen funkade den faktiskt!!!
jag tror att jag måste göra propellern lite mindre men det får trimmas in när motorn sitter på planet.
Motorn är lite tyngre än jag hoppats på, men för att vara mitt första försök så är jag väldigt nöjd.

fakta BL motor:
vikt: 0,09g (0,14g med prop)
tråd: 48AWG 62 ohm
magnet: 2st 1x1mm neodym
allegro hall sensor 1442

Inga kommentarer: