måndag 1 februari 2010

Porco Rossi!

I brist på flygplans byggande har jag sett på mer film än vanligt, och nu har jag sett Porco Rossi, en av Miyazakis mästerverk, jag såg Porco Rossi för första gången för många år sedan, fast då någon halvtaskig nerladdad fansubbad version (innan det gick att få tag på anime på annat sätt..)
nu köpte jag en DVD för 99kr på Media Markt med både svensk dubbat och på Japanska (med svensk text), jag tycker givetvis den ska ses på Japanska!

Även om Porco Rossi inte är Miyazakis bästa film så säger ju inte det så mycket eftersom alla hans filmer är väldigt bra, och är man obekant med Miyazaki och hans filmer så tycker jag absolut att man ska se Min granne tottoro, eller spirited away.
Porco Rossi handlar om en människa som var pilot i första världskriget och som har tappat tron på mänskligheten och har därför fått en förbannelse som förvandlat honom till gris... låter skruvat men det är en helt klart sevärd film, och att den handlar om fiktivt flyg på 20-talet gör ju inte saken sämre!

Planen som flygs i filmen är löst baserade på plan ifrån den tiden som tex Porcos plan som kallas Savoia S.21 i filmen är inte helt olik Macchi M.33 (nedan). det finns ett plan som heter Savoia S.21 men har inte så många likheter med planet i filmen bortsett ifrån att det är ett sjöplan.


Macchi M33, planet på bilden är en Kyosho modell som kom förra året.


Planet som Porco Rossis motståndare flyger kallas i filmen Curtiss R3C-0 är väldigt lik en Curtiss R3C-2 som tävlade i Schneider Cup, och som Jimmy Doolittle vann 1925års upplaga av Schneider Cup, där han förövrigt vann före en Macchi M33...

Curstiss R3C-2

Inga kommentarer: