fredag 5 februari 2010

Multiplex nyheter!

Multiplex har presenterat två nya "extrema" nyheter!
högst upp på min lista hamnar iallafall deras nya Fun cub.
den är gjord av det extremt hållbara matrialet Elapor, den levereras med extra stora epp hjul som gör att man kan starta lite var som helst, att den dessutom är förberedd för flaps skadar ju inte!
Jag tror det blir en utmärkt FPV kärra att flyga lågt med i sommar, kanske även med flottörer?




Fakta:

spännvidd 1400 mm
längd 980 mm
uppskattad flygvikt1130 g
vingarea (FAI) 38 dm²
vingbelastning 30 g / dm²
kanaler skev, sidroder, höjdroder, motor, förberedd för flaps

Deras andra nyhet (nr1 för andra kanske) är en FunJet ultra som är en upphottad FunJet som är god för 200km/h+!
dom har gjort Elapor matrialet tätare och därmed styvare och dom har även en ny styvare vingbalk. motorfästet är nu i eloxerad aluminium istället för plast som tidigare och dom har även ändrat designen litegrann, tunnare vingprofil och något mindre spännvidd, ser även ut som vingen fått lite mindre delta form och sen har vingpylonerna som satt längst ut på vingarna tagits bort.
Jag tycker att det verkar vara bra ändringar och det är inte omöjligt att jag provar en sån när min nuvarande FunJet har gjort sitt!




Fakta:

Spännvidd 783 mm
Uppskattad flygvikt 875 g
Längd 750 mm
Total ving area 14.5 dm²
Vingbelastning 60 g / dm²
Kanaler skev/höjd (Delta/v-tail mixer behövs), motor



Inga kommentarer: