fredag 19 juni 2009

walkera UFO5 propeller mod


Jag provflög Walkera UFO5 med vanliga 8x5 propellrar idag!
orginal propellrarna är väldigt sköra men framförallt så gillar jag inte hur dom serut så jag tyckte ett byte var på sin plats!
jag beställde propellrar ifrån mikrocontroller.com eftersom jag inte hittade någon butik i sverige som säljer 8x5 propellrar som snurrar åt fel håll...
propellrarna säljs för 3.20€ (ca 35kr) paret, en höger roterande och en vänster roternde, så det behövs 2st par för en quadrocopter. för att kunna montera 8x5 propellrar så behövs det en 5mm "prop adapter" som passar på en 2mm axel, och det finns att köpa nästan varsomhelst.



Eftersom jag inte orkade vänta på bättre väder provade jag den i ganska blåsigt väder, och mitt första intryck är att den är mycket mindre vindkänslig än med dom "flytande" fyrbladiga orginal propellrarna som hade en tendens att få ufot att vilja glida med vinden.
dessutom försvann mycket av dom skakningarna som brukade uppstå vid hastig höjdminskning.
jag tror att den är lite mer lätt hovrad i vindstilla väder med orginal propellrarna men det kan jag inte riktigt avgöra än eftersom jag inte flugit ufot med dom ny propellrarna i vindstilla väder, men prestandan är i övrigt oförändrad så såvitt jag kunde avgöra!

Inga kommentarer: