fredag 22 maj 2009

Silverlit Palm-Z


Jag har haft ett flertal Silverlit Palm-Z flygplan tidigare men jag har aldrig skrivit om den här på bloggen så jag tänkte att det är på tiden!
Palm-Z flyger alldeles utmärkt som den är direkt ur kartong, det finns dock två väldigt enkla moddar som gör att flyger ännu bättre!
modd nr1: tejpa propellerbladen med vanlig kontorstejp så att bladen blir lite längre, det gör att den får betydligt bättre kraft och behöver inte mycket mer än halvgas för att flyga.
modd nr2: det sitter en liten klack som hindrar sidrodret att röra sig lika mycket åt båda hållen, den bör skäras/klippas bort. vet inte varför den finns där till att börja med men när man har tagit bort den så svänger den lika bra åt båda hållen.



tejpa propeller spetsarna

Palm-z elektroniken är ett utmärkt och billigt sätt att börja med micro flyg, jag har använt betydligt dyrare micro system för att bygga flygplan att flyga i vardagsrumet med men jag tycker palm-z fungerar minst lika bra som flera av dom dyrare. palm-z elektroniken har två nackdelar, den första är att rodret bara har fullt utslag eller inget, men det går att komma runt med att anpassa roderytorna och att trimma in planet väl. nackdel nummer två är att on/off knappen som även fungerar som laddkontakt gör att man måste anpassa monteringen av mottagaren så att man kommer åt att ladda batteriet.

Längd:19cm
Spännvidd: 21cm
Vikt: 5 g
Motor: växlad 6mm coreless
Servo: Magnetservo (actuator)
Radio: 2-kanals IR
Bat
teripack: 3,7 V 30mAh Li-Po
Flygtid: 5 min/laddning


Inga kommentarer: