tisdag 17 februari 2009

X-ufo quadrocopter projekt

Det var rena julafton idag, fick förutom en begagnat X-ufo även ett uppgraderings kit ifrån Tyskland på samma dag!
Jag har försökt få tag på ett X-ufo ett tag nu, eftersom dom har slutat tillverkas och inga affärer har några kvar så har det inte varit helt enkelt..

Men nu har jag alltså ett exemplar, jag vet inte om den funkar och det var inget krav när jag köpte den, jag hört att det mekaniska gyrot som sitter som orginal inte funkar något vidare och tillåter inte att ufot lutar förmycket under flygning.

Jag har därför beställt ett uppgraderings kit ifrån xufo-shop.de .
X-base som syns på en av bilderna ersätter orginal elektroniken och kan även avändas för att driva borstlösa motorer istället för borstade som sitter orginal, men det blir en senare historia.
med X-base kan jag använda en vanlig radio och kan därmed få bättre räckvidd än vad orginalet har, kanske inte så viktigt just nu men eftersom jag planerar använda den till FPV i framtiden så kan det vara bra om räckvidden är mer än 100m.

Med på bilden vid X-base ligger även en usb link så att det är möjligt att ändra inställningar direkt i datorn.

Det jag saknar just nu är en X-3D eller funpilot vilket är nödvändigt för att kunna flyga, en funpilot är samma sak som en X-3D fast nyare och med fler funktioner..
X-3d/funpilot är själva gyrot (3st gyron) som håller koll på hur quadrocoptern ligger i luften, funpilot har även en trycksensor som känner av höjden.
tillskillnad mot det mekaniska gyrot som sitter som orginal har en X-3D/funpilot inga problem med att flyga i branta vinklar och kan till och med göra loopingar och rollar!


X-ufo silverlit


X-base (stora), usb link och mottagare ifrån xufo-shop.de

Inga kommentarer: