lördag 3 januari 2009

Bilar utan motor

Jag har alltid velat ha en cykelbil!
när jag var liten hade jag förvisso en trampbil, en grön kettcar...
jag fick den på min 6års dag, den gick sönder att antal gånger men pappa (som var bilmek) lyckades alltid laga den.
men enda sen sen jag växte ur min kettcar har jag velat ha en större mer vuxenanpassad cykelbil och jag tror att idéen vaknade igen när jag för många år såg en tävling på tv där dom tävlade med "streamliners".
dom har förvisso bara två hjul men världsrekordet i topphastighet ligger på ca 130km/h! men en streamliner är knappast något man tar till jobbet precis...


dom flesta streamliners behöver lite hjälp i starten...



andra kan starta själv men saknar vindruta utan har en liten kamera och en lcd display..



Det finns ju såklart även velomobiler, men dom är oftast tre hjuliga och har aldrig tilltalat mig, vet inte varför men jag tror det är estetiken och att tre hjul känns som en kompromiss...

velomobil med tre hjul...

Jag skulle hellre vilja se en trampbil/velomobil med fyra hjul i still med "gravity" bilarna som Mercedes och Volvo har tagit fram...

Mercedes gravity car

Volvo gravity car

Men den enda jag hittar som gör trampbilar med fyra hjul för vuxna är en Ferrari, men en föga imponerande sådan tyvärr...
Det är ett företag som heter Berg i Holland som tillverkar trampbilar (även Ferrari) och dom har ett helt gäng olika modeller och några av dom har 7växlar, men inte heller dom känns som något jag skulle cykla till jobbet med precis...

När kommer design trampbilarna slå igenom?


Ferrari trampbil

http://www.bergtoys.com/pedal-go-karts
www.trampbil.se (butik i sverige)

Inga kommentarer: