söndag 28 september 2008

Fortsättning del:3 LRF blir sub halvgram!

Några nyheter om mina framsteg med min vardagsrums flygplan!

Mitt vardagsrums flygplans projekt har numera övergått till ett "sub halvgrams" plan, som är mer inriktat på att slå nytt världsrekord än att bli ett bra vardagsrums flygplan.
jag är inte säker på att jag kan slå världsrekordet som ligger på 390mg, men jag tror jag kan hamna nära och åtminstone ha minde yttermått vilket skulle duga för mig.

Jag ska bygga ett bra vardagsrums flygplan också sen, men det får bli med 3kanals planet och lite mindre extremt...

Schweizaren har mailat och sagt att det kanske dröjer yttligare två veckor!
åtminstone ett framsteg att han hörde av sig!
jag började just fundera på var jag skulle kunna hitta motsvarande utrustning någon annanstans..

Jag har dessutom gjort framsteg med att hitta lämpliga neodym magnet till min "single phase" borstlösa motor som jag håller på att bygga.
jag har hittat ett svenskt företag som är villiga att skicka 10st magneter åt mig, annars verkar mini ordern ligga på omkring 300-600 magneter (eller 1000kr).
jag grämer mig över att jag sa fel mått när jag hade kontakt med företaget i fredags, hoppas det inte är för sent att ändra...

Mina två största problem jag har just nu är var jag ska hitta trasiga klockor någonstans och var jag ska hitta en lämplig propeller.
klockor behöver jag för att fåtag på små drev som jag kan använda att växla motorn med, jag fick en gammal rese väckarklocka idag av mina föräldrar, men dom dreven var för stora... jag tror armbandsur skulle vara bättre i storlek.
mitt andra problem är var jag ska fåtag på en lämplig propeller någonstans.
jag har provat skära ner en palm-z propeller men det återstår att se om den kommer funka..
jag skulle helst vilja ha en kolfiber prop för att spara vikt men då blir jag nog tvungen att tillverka en själv...

Inga kommentarer: