lördag 18 oktober 2008

Fortsättning del:6 sub gram projektet fortsätter!

mekaniskt urverk som jag inte har hjärta att riva isär än..

Jag har köpt några fler trasiga klockor och har lyckats utvinna tillräckligt med tunn magnettråd (o.o13mm) för att kunna linda några försök till en actuator spole..
jag har upptäckt att det är lättare att linda ur tråden ur billigare klockor än dyra klockor!
dyra urverk har ett skyddande lager på trådenspolen som gör det omöjligt att få loss tråden hel, jag har även upptäckt att mindre klockor har tunnare tråd än stora men även mindre drev vilket minskar chansen att hitta bra drev.
jag fick ett par bra drev ur en klocka men jag råkade dock ha sönder dom när jag skulle göra dom lättare...

Jag har även köpt att mekaniskt urverk ifrån ett fickur, dock trasigt men det tar ändå imot att plocka sönder urverket eftersom det är så himla fint!

En sak jag har förstått när man bygger så har smått är: allting tar minst tio försök innan man lyckas med ett bra försök...

Jag har även trådat ut några nya motorfästen i trådgnisten, men eftersom jag inte har några drev längre så är jag tillbaka på noll och måste börja om...
ska försöka lära mig programera trådgnisten så att jag kan tråda ut drev, men problemet är att programeringsspråket profil+ är ett minst 15år gammalt dos program som inte är direkt användarvänligt och dessutom vet jag ingen förutom jag som kan programera i det och därmed finns det ingen att fråga..
han som lärde mig programera trådgnisten har gått i pension och han har inte trådat drev på minst tio år och minns inte längre hur man gör...

Förövrigt så har fortfarande inga magneter till motorn har dykt upp än och jag har inte hört något ifrån Didel i Schweiz om när min IR sändare är klar för leverans..


motorfästet som jag har trådat fram..

suddig bild på IR mottagaren ifrån koichi i Japan. (0.16g)


Inga kommentarer: