söndag 13 juli 2008

palm-z slowflyer

Jag har jobbat hela veckan på att bygga en fungerande slowflyer som jag kan flyga i vardags rummet!
Jag har använt mig av elektroniken och motor ifrån en silverlit palm-z (99kr på netonnet) eftersom den utrustningen är tillräckligt liten för ett sånt här projekt..
Jag skulle givetvis ha velat använda mig av plantraco grejer, men jag är inte riktigt beredd att lägga 2000kr+ för att komma ner i samma viktklass.
Förvisso är actuator styrningen till rodret av typ "bang bang" på palm-z dvs. det finns bara fullt utslag eller inget på rodret och det är IR istället för radiofrekvens vilket gör att man bara kan flyga inomhus, men lite av utmaningen är att se hur långt man kan komma med så enkla grejer som möjligt...

Till en början byggde jag en vingar av 0.8mm kolfiberstav och klädde den med vanligt plastfolie/gladpack, kroppen skar jag ut i 3mm depron (golv isolering)
Det planet flög helt okej, men depron kroppen var tvungen att vara väldigt tunn för att planet skulle orka stiga, och blev därmed väldigt skör..



Jag tänkte att en dubbeldäckare med kolfiber kropp skulle nog fungera bättre,
jag gjorde två nya vingar (0.8mm kolfiber) med lite mindre spännvidd (ca 27cm) och en kropp i 1mm kolfiberstav.
det visade sig dock bli för tungt för den lilla 4mm motorn, planet orkade aldrig stiga, den klarade av 3-4 cirklar i vardagsrummet innan den tog mark.

Jag gjorde nu en ny vinge med lite större spännvidd (ca 35cm) och gjorde en ny kropp av 0.8mm kolfiber och satsade på en klassisk högvingad butterfly modell den här gången, och nu orkar den faktiskt både stiga och kan flyga både cirklar och åttor i vardagsrummet!
Den är dock lite snabbare än min första modell av depron vilket är lite av en besvikelse...

Det enda jag saknar är väl egentligen att ha lite mer motorkraft så att jag skulle kunna markstarta och ett höjdroder skulle så klart varit roligt men det är omöjligt så länge jag använder palm-z elektroniken tyvärr..
eventuellt skulle en bättre propeller kunna bättra på prestandan lite, jag provade att förlänga proppellern med lite kontors tejp och det blev lite bättre,
Med en bättre propeller i nosen är det möjligt att stigförmågan skulle bättras på lite.
jag har letat runt lite på olika sidor efter en bättre propeller, men har inte hittat någon i sverige än...



fakta:
mottagare/radio: IR palm-z 2kanaler motor,sidroder
motor: palm-z orginal 4mm coreless ljusblå med växel
matrial: 2st 0.8mm kolfiber pinnar (35kr st), coop plastfolie rulle, CA lim och sytråd.

tänkbara förbättringar:
-0.5mm kolfiber eller kanske tunnare till vingarna.
-Mylar istället för plastfolie.
-Didel/Plantraco 4mm motor med 5:1 växel,
-Bättre propeller, eventuellt en Plantraco kolfiber 3.2x3.3
-Mottagare Didel 3kanaler IR eller Plantraco micro9 0,4 gram 3kanaler

Inga kommentarer: