tisdag 8 juli 2008

några tankar om elbilar

Jag läste i tidningen idag (eller igår..) att sverige och usa ska samarbeta med att skapa ett elbils program.
På tiden! tänkte jag först, sen läste jag att det är volvo som fått i uppgift att bygga bilen och usa ska bygga ladd stationer...
Inget ont om volvo, men jag tror inte dom är rätt märke för den uppgiften, inte för att volvo inte skulle kunna bygga bra elbilar eller att dom saknar kompetens, men jag tror ford och olje lobbygrupperna genomsyrar volvo lite för mycket för att det ska bli något av det, dessutom värnar volvo väldigt mycket om sin helylle image för att det ska kunna bli intressant.
När volvo skapar något så blir det oftast bara ännu ett trist försök att vara lika lyxig som sina lite finare tyska släktingar, när folk ändå bara köper volvo för att dom vill ha en okej bruksbil.
Jag tror att när volvo presenterar sin elbil (ett par år efter dom flesta andra) så kommer det vara en bekväm och lyxig sedan med skinn klädsel som påminner lite om en merca, när det egentligen behövs en bra och enkel stadsbil som inte kostar för mycket..

GM har sitt elbils projekt Volt (cheva) som ska komma 2010, men jag tror att det kommer bli en påtok fördyr bil för att vanligt folk ska våga köpa..

Tyskarna vet man inte vad dom planerar, men det känns som dom kommer hålla sig till gammal beprövad teknik (disel) i ett par år framöver innan det kan bli aktuellt med någon elbil för dom.

japanerna är inte rädda för ny teknik och har därför redan ett mentalt försprång, och jag tror säkert att dom kommer vara snabba med att få fram en rad olika elbilar..

Fransmännen har aldrig varit blyga och framförallt inte renault.
renault och deras elbils partner nissan har lovat elbilar till 2010, och det tror jag kan bli riktigt lovande!

Inga kommentarer: