söndag 6 april 2008

akira



Jag har hört att Akira en av mina absoluta favorit filmer kommer bli amerikansk spelfilm...
jag hoppas verkligen inte att ryktena stämmer att Leonardo DiCaprio ska spela en av huvudrollerna, det tycker jag skulle vara ganska opassande eftersom huvudrollerna är unga killar i tonåren och inte en lönfet 35 åring!
men jag har dock inga förhoppningar om att den kommer bli sevärd, tänker närmast på vad dom gjorde med transformers senast...

Akira storyn går över huvudet på dom flesta amerikaner av någon anledning, så jag gissar att dom ändrar den till spelfilmen.
Men orginal filmen utspelar sig i neo tokyo 2019 och handlar om ett par ungdomar som är med i ett Bōsōzoku motocykel gäng som slåss mot rivaliserande gäng, tills en av ungdommarna av misstag blir inblandat i ett militärt forsknings project...
filmen är ifrån 1988 men håller definitivt fortfarande, men akira finns även som manga i form av sex volumer på totalt över 2000 sidor!
mangan börjades ges ut 1982 men var inte klar förens 1990 och är tecknad av katsuhiro otomo!

En av mina favorit illustratörer Tatsuyuki tanaka har varit med på ett hörn i animeringen, om ni inte redan har sett hans artbook "cannabis woks" så borde ni kolla in den!
(den går dock inte att få tag på i sverige)



det var inte länge sedan kanye west gjorde sin akira video så jag antar att akira verkar ligga i tiden!

Inga kommentarer: