tisdag 29 september 2009

FPV FunJet bygge del:1

I vanlig ordning så är allt väldigt väl genomtänkt och smart förpackat när man köper Multiplex..
man ser att det är kvalité redan när man öppnar lådan, och som vanligt uppskattar jag när det följer med roder linkage och liknande och det gör det givetvis i den här byggsatsen.

vingar, vit kolfiber pinne, kropp, huv, fenor.

Funjet är gjord av elapor, som är extremt segt och hållbart matrial som påminner om cellplast men är mycket segare och hållbarare. en annan trevlig detalj är att elapor går att limma med snabblim (CA) och det gör att bygget av FunJet går extremt fort eftersom det är så få delar som ska limmas ihop, nackdelen med CA lim är att jag har blivit lite allergisk mot det, jag får alltid klåda i fingrarna efter jag använd det.. sen blir det ju inte bättre av att jag alltid lyckas få det på fingrarna varje gång jag använder det!
jag har hört att det finns CA som är för dom som är snällare för dom som är allergiska, men jag har inte provat det än.



Mina 8grams servon passade perfekt i dom färdiga uttagen i vingarna, en lite irriterande detalj är att servo sladdarna är lite för korta och når inte in i kroppen (jag som brukar förbanna Hitec servona som har extremt långa sladdar...)
Jag hade hoppats att jag tänkt på allt när jag beställde saker till det här planet, men nu måste jag beställa förlängnings sladdar, och jag upptäckte även att det inte följde med någon propeller adapter till motorn så det måste jag också beställa.



efter att jag limmat in servona och installerat roder linkaget så limmade jag vingarna på plats med kolfiber pinnen som styvar upp vingen.
strax efter det limmade jag även på fenorna, allt passade med perfekt passform.
efter det är det bara den övre kropps delen och motorfästet kvar att limma, det känns nästan lite tråkigt att planet gick så fort att bygga, man han knappt njuta!


servo sladdarna var lite korta...

plast kåpor över servona.

allt är på plats! nu ska jag bara löda ihop kontakterna till fartreglage och lite annat småfix medans jag väntar på delarna jag saknar.

FPV FunJet!

Nu har mitt nästa FPV projekt startat!
det är ju såklart en Multiplex FunJet, jag tror den är obligatorisk för alla som flyger FPV?
Jag är hur som helst väldigt peppad på det här planet!


I planet kommer det nästan enbart sitta Turnigy prylar, 2st 8grams servon, 2200mAh lipo, 3900kv motor och ett 40A fartreglage.

Turnigy 3900kv inrunner motor

fortsättning följer snart..

måndag 28 september 2009

the Sky Crawlers


Jag har just sett the Sky Crawlers, en ny anime flygfilm baserad på noveller av Hiroshi Mori.
Filmen utspelar sig i en fiktiv värld, ganska lik vår egen på 50-talet fast utan jet plan!
det är krig i europa men inte imellan några länder som har namn man känner igen..

Filmen är extremt snygg och handlingen är också bra, men det är inte en action film med högt tempo som man skulle ha kunnat tro, det är mer ett drama med action sekvenser.
handlingen är helt oförutsägbar och det går upp för en mer och mer att vad man trodde skulle vara en enkel krigs film visar sig vara något helt annat, jag gillar det!

Flygscenerna är väldig välgjorda och snygga och önskar dock att dom haft fler!
men allt som allt så tycker jag det är en sevärd film, om man gillar filmer i stil med Fight club och (första) Matrix så kan nog även denna passa!
men gillar man hjärndöd action så bör man nog undvika denna film eftersom tempot är ganska långsamt...




Jag är lite sugen på att bygga något av planen som är med, men jag har inte hittat några bra tre plans skisser än..

söndag 27 september 2009

Ny radio och lite annat.

Jag har sålt av endel grejer på tradera så nu har jag köpt en begagnad Futaba FF7 och beställt en headtracker ifrån flytron.com!
Det är min första Futaba jag äger, jag har alltid tyckt att dom är lite onödigt dyra men nu när det bara är dom som stödjer Headtrack så finns det inte mycket att göra..
jag har alltid flugit med Hitec tidigare, min enda tidigare erfarenhet med Futaba var när jag under en kort period på 90-talet fick låna en Futaba guld sjua, vilket något av det bästa på den tiden! inte för att jag märkte någon skillnad men det kändes lite speciellt minns jag.

Jag funderar på att bygga om min Hitec radio till en långdistans UHF radio så småningom, eftersom när man använder långdistans UHF inte kan använda headtracker (om jag förstått rätt). men ett sånt projekt ligger långt fram i tiden just nu...

det ska bli väldigt spännande att äntligen få testa flyga med headtrack!
jag har satt på skevroder och tagit bort sidrodret på min E-starter nu, jag visste inte att jag skulle få tag på en FF7 så snabbt annars kunde jag haft kvar sidrodret..

E-starter vingen är förberedd för skevroder och att ha ett servo i mitten, men jag valde att karva ur lite frigolit och göra plats för servon i vingarna istället.
eftersom jag valde att förstärka vingen med en 1x3mm kolfiber list istället för dom lite tjockare träpinnarna som följde med så fanns det redan färdiga skåror att lägga servo sladden i, väldigt praktiskt!

X500-D Xaircraft


Jag hittade en ny lite billigare Quadrocopter idag!
X500-D Xaircraft heter den och den kommer ifrån Kina!
jag har länge väntat på att kineserna ska börja tillverka billiga quadrocoptrar, och nu verkar det som det börjar hända saker!

X500-D Xaircraft säljs som ett komplett kit som man får bygga ihop själv, det enda man behöver för att komma igång är ett lipo batteri 2200-2500mAh och en passande 35MHz PPM/PCM eller 2.4GHz mottagare (och sändare givetvis).
den stödjer alla populära märken som Futaba, JR, Sanwa osv..

den har även inbyggt USB interface så att det är möjligt att ställa parametrar med en dator.

allt detta för 299dollar låter nästan för bra för att vara sant?


Main features:
- AVR +51 using multi-MCU structure, balance and control to ensure the stability and real-time
- Built-in high reliability of the three-axis gyro, three-axis accelerometer
- Built-in USB interface, the available flight parameters of the configuration of your computer, the upgrade process
- Compatible with commonly used remote control model Futaba, JR, Heaven and Earth to fly (72MHz/40MHz/35MHz/2.4GHz)
- Four dedicated high-speed bus transfer brushless electric motor (6A)
- Four high-performance brushless motor
- The key to force the use of high-precision CNC aluminum parts case

Technical parameters:
Main rotor diameter: 203mm
Pitch: 500mm
Weight: 500g (without batteries)
Maximum take-off weight: 1200g
Remote distance: remote control and receiver, as may be
Battery demand: 11.1V/2200mAh-2500mAh/15C





samma företag har även en större variant på gång som verkar lovande, Xaircraft X650.
den ska även ha stöd för GPS och är förberedd för att hänga en kamera under

tisdag 22 september 2009

Silverlit Sopwith camel uppdatering..

Jag skrev i början av året om Silverlits nya flygplan i sin X-twin serie, Sopwith Camel.
till skillnad från dom tidigare X-twin modeller så styrs denna modell med motor/roder och inte med enbart motor styrning som tidigare modeller.
nu finns den att köpa men enbart i Tyskland av någon anledning?
Jag är väldigt peppad på att testa en men jag har inte riktigt bestämt mig för om det känns värt att importera en ifrån Tyskland, jag skulle hellre köpa en ifrån någon handlare i Sverige..

länk till nätbutik i tyskland: xufo-shop.de

måndag 21 september 2009

J35 Draken


Jag har aldrig ägt ett EDF (fläkt motor) flygplan, men nu när jag såg att det släppts en J35 Draken så blev det plötsligt väldig lockande!!
Draken har länge varit ett av mina absoluta favorit plan, och när man kan få ett helt komplett plan med motor,ack och 2.4ghz radio för ca1000kr så är det ju minst sagt lite lockande...

planet säljs i flera olika färgscheman men tyvärr inte i det klassiska svenska gröna utförandet, men det skulle inte vara allt för svårt att göra själv.

www.rcworld.us


lördag 19 september 2009

Jag var tvungen att gå för långt..

Jag var och flög min E-starter i morse!
det var precis när solen gick upp så det var nästan helt vindstilla men solen låg väldigt lågt, vilket gjorde det lite svårt att se ibland.

Jag hade oförskämt roligt, flög på låg höjd i mellan träd men tillsist så gick jag för långt...
jag klippte en trädtopp och gick i backen!
när jag kom fram så låg kameran i leran bredvid planet, mitt nya landställ var bortslitet och den nya 9x9 propellern var trasig, men bortsett ifrån det var planet helt.

När jag kom hem och testade kameran blev jag lite små svettig för att kameran funkade inte!
jag plockade isär kameran men hittade inget fel, men sen kom jag att tänka på att kontakten måste fått lite stryk när kameran slets loss och flög iväg, så jag pillade lite på kontakt ytorna på kontakten och sen funkade kameran!

Nu ska jag byta sidrodret imot skevroder till nästa flygning.
jag tror den här typen av flygning kommer bli lite lättare än med sidroder..

torsdag 17 september 2009

Nya längre ben på E-starter

Jag har bockat till ett nytt landställ med längre ben av 2mm pianotråd och satt på ett par nya hjul. hjulen är egentligen ifrån ett litet balsa plan jag byggde i början av min modellflygar karriär.
tyvärr flög aldrig det planet eftersom den lilla 049 cox motorns glödtopp gick sönder innan jag hann få planet i luften. jag fick aldrig tag på någon ny sådan topp (där glödstiftet var inbyggd i toppen) och senare skrotades planet efter flera år på hyllan.
men nu ska iallafall hjulen få en ny chans!

Jag önskar jag kunde hitta en ritningen på det gamla cox planet, men det enda jag minns är att jag fick ritningen med någon engelsk eller amerikansk tidning jag köpte, så jag har inga stora förhoppningar om att hitta den..


måndag 14 september 2009

FPV E-starter på film

Jag var och flög lite i söndags med min E-starter och den här gången spelade min pinnacle in flygturen!
det var helt vindstilla på morgonen men innan jag hann till fältet så hade det börjat blåsa en hel del, men jag beslutade mig för att flyga ändå.
till den här flygningen hade jag bytt till en 8x6 propeller, jag hade en 10x6 tidigare men jag ville ha lite mer markfrigång innan jag bockar ett nytt landställ.
8x6 propellern gav inte samma stig som den större propellern men ändå helt okej, jag har beställt en Apc 9x9 som jag hoppas borde bli lite av ett mellanting...
starten gick bra och planet hoppade omkring lite grann av vinden så jag tänkte att lågsniffarna kanske får vila, och det fick dom också men av en helt annan anledning än vad jag trott!
bara ett par minuter in i flygningen så hör jag en traktor närma sig, jag tänkte att den säkert bara skulle passera.. men ljudet blir högre och högre och tillsist hör jag hur den stannar precis framför mig där jag står! jag gissar att han måste undra vad jag gör, men jag ser honom bara med kameran i planet.
jag tänker; bara han inte kommer fram och börjar prata! jag passar på att gå upp ganska högt med planet för säkerhets skull, och flyger en bit bort så han inte ska se planet så lätt.
efter en stund så åker traktorn vidare, och så fort jag anser att han är på tillräckligt långt avstånd landar jag planet. flygturen varade i lite över 15 minuter men jag tror säker jag kunde ha flugit längre men jag ville bara åka därifrån innan någon skulle komma och skälla på mig..

lördag 12 september 2009

Jävla Pinnacle!

min bas station med patch antenn och vanlig "whip" ovanpå

Jag var ute och flög i morse!
jag har sällan haft så roligt, jag flög först med foxen och den går verkligen som ett skollat troll nu.
jag flög slalom mellan träd på lägsta höjd i full fart och gjorde rollar på låg höjd, det var riktigt riktigt roligt! flygturen slutade dock med att jag klippte ett träd i full fart när jag skulle runda det, men det var i axel höjd så det var inte svårt att få ner den precis..
en propeller lossnade men det var allt!

Sen flög jag med E-startern, den är roligast att flyga lite långsammare med eftersom den blir lite nervös i med full gas, dessutom vibrerar min kamera av propeller draget när jag kör full gas så det blir lite svårare att se, jag måste skaffa ett bättre panorerings servo som inte glappar..
men även den flygturen var väldigt rolig, jag smög omkring på lägsta höjd och flög imellan träd och jag passade även på att prova en touch and go, men då slog propellern i marken lite grann.
det gick dock att fortsätta flyga men jag ska nog se om jag kan sätta på en lite mindre prop till nästa gång. det är först nu som jag verkligen fick se vad mitt 1.3ghz diversity video system gick för, och jag måste säga att jag är extremt nöjd, knappt en enda störning trots att jag flög högt och lågt, bakom mig (och bakom träd).
jag måste verkligen skaffa 1.3ghz till min fox också för att den flygningen var verkligen allt annat än störnings fri!

Jag var i spändförväntan när jag kom hem för att se filmerna i från flygningarna, men det böts snart i ilska när jag såg att det bara fanns en ny film fil på minneskortet!
och inte blev det bättre när det visade sig att den filen var korrupt och gick inte att titta på...
Nu jag är riktigt less på min Pinnacle video tranfer, jag försökte updatera den med nya drivrutiner men jag är inte ens säker på att det blev rätt.
att göra som manualen beskrev funkade iallafall inte alls, jag funderar på vad jag kan sälja som kan finasiera ett bättre (säkrare sätt) att spela in..

fredag 11 september 2009

Dubbel premiär!

Jag gjorde två premiärflygningar idag!
först ut var min GWS E-starter, den flög alldeles utmärkt redan ifrån första stund!
det märktes att jag hade gott om extra kraft i motorn och jag spenderade mesta tiden med att puttra omkring på halvgas eller mindre..
jag önskar dock att jag hade skevroder, inte för att det gick dåligt att flyga med bara sidroder men det är en annan respons med skevroder som jag saknade lite grann idag.
inte för att det går någon nöd på mig men så fort jag skaffat en ny radio och headtracker så kommer jag även skaffa skevroder!
tyvärr så spelade inte min pinnacle in min flygning idag, jag fattar inte varför men den gör så ibland har jag märkt.

Min ny premiär med min Multiplex fox med nya 10grams hextronic motorerna gick också bra!
med dom gamla så kändes det som att det var knappt planet orkade flyga och jag flög på full gas helatiden. men med nya motorerna var det stor skillnad, nu kändes planet som ett jet plan!
den flög dit man pekade och snabbt!
starten var dock lite skakig, den behövde en heldel trim till höger för att flyga rakt.
men när jag fått den intrimmad så flög den väldigtfint, men till nästa flygning ska jag ställa ner roder utslagen lite.
jag hade dock väldigt mycket video störningar idag, jag är lite förvånad för att förra gången hade jag nästan inga alls, men det gör även att jag önskar att jag hittar en liten 1.3ghz video sändare som jag kan använda till mitt diversity system..
men jag är hursomhelst nöjd! planet flög och det kom ner helt (även om den. sjunker som en sten när man slår av motorerna)



tisdag 8 september 2009

FPV E-starter klar för flygning!

Nu är min GWS E-starter färdig! tyvärr blev jag tvungen att använda orginal hjulen för att få tillräckligt med frigång för propellern...
jag ska dock beställa 2mm pianotråd så att jag kan bocka ett nytt landställ med längre ben så att jag kan använda snyggare (lite mindre) hjul.

Den fick bli ett klassiskt Cessna inspirerat färgschema, jag pensel målade den med vanlig vattenlöslig acrylfärg.

nosen fick bli grå eftersom jag fått bäst resultat med min RCV922 kamera med den färgen.

Under vingen: förutom höjd och sidroder servo syns nu lipo acken till videosändaren, RC mottagare och volt regulatorn som förser min kamera med 5volt (video Tx 12v).

Nu väntar jag bara på en fin dag med lite vind så att jag kan få provflyga!

söndag 6 september 2009

Parkzone Mustang!

Just när man inte trodde det kunde bli bättre så får Parkzone försig att släppa en micro Mustang! den är i samma storlek som deras Sukhoi, dvs 34.6gram, 40cm spännvidd, 36cm lång och har en 8mm växlad coreless motor.
självklart så har även denna fyra kanaler, så det går bra att markstarta den utan att man behöver offra seger rollarna! landstället lär dock vara löstagbart så att man kan välja om man vill flyga med hjul eller inte.
nu saknas det bara att dom skaffar infällbara landställ också, mottagaren är ju förberedd för det så jag skulle inte bli jätte förvånad om det kommer så småningom.

Jag hoppas att dom släpper något tyskt WWII plan också, fast det får gärna dröja lite för att jag har inte råd med fler plan just nu!!


Spion kamera succé!

själva kameran är det lilla svarta längst upp, strax under sitter micken..

Ni som har följt den här bloggen ett tag vet att jag köpte en 4gb spionkamera penna för ett tag sedan, bara för att ögonblicket senare ha sönder den när jag försökte få isär den...
nu har jag köpt en ny och den här gången gick det bättre!

Nu ska jag bara se om jag kan lätta den lite, jag funderar på att byta usb kontakten till att börja med. lipo batteriet (det stora silver färgade i mitten) är också lite onödigt stor, jag tror inte jag kommer behöva spela in mer än några minuter i taget.

Jag har dock ingen aning om vad jag ska använda den på för plan än,
men det är nog mitt minsta problem...

lördag 5 september 2009

Ordning och reda!

Jag har tillsist insett att jag måste göra någonting åt ordningen på mitt arbetsbord...

FPV E-starter fortsättning!


Jag har börjat montera motor och servo och liknande på E-starter nu.
motorn är samma som jag hade i min EasyFly (2m seglare) så den är garanterat lite större än vad som är nödvändigt, men den väger ändå inte mer än vad den borstade orginal motorn med växel hade vägt så jag tycker det känns helt okej!
en för lätt motor skulle bara skapat problem med tyngdpunkten iallafall och det finns inget jag gillar mindre än att lägga bly i ett flygplan...



Jag monterade servona med dubbelhäftande tejp imot väggen på kroppen, jag använde stöstängerna som följde med, men istället för att bocka pianotråden i rätt längd använde jag servoanslutningar med lås mutter, mycket enklare att justera..
som ni ser på bilden valde jag att montera servona i kroppen istället för bak utanpå kroppen som annars skulle vara lättare och mindre glap risk, men jag valde den rekomenderade servo placeringen på grund av två saker:
1. planet har ganska kort nos och i nosen finns ingen plats att placera saker eftersom den är gjord av solid cellplast, och jag ville inte riskera få ett baktungt plan.
2. jag hade inga förlängningskablar till servona hemma.


Testmontering av vinge och motorkåpa.

Planet är förberett för skevroder, men jag väljer att bara flyga planet med sid och höjd roder till att börja med. anledningen till att jag väljer sidroder istället för skevroder är att jag serfram imot att träna start och landning FPV, och eftersom planet har tillräckligt med v-form så är skevroder inte nödvändigt.
om jag får råd med en futaba radio (6Ex,FF7,FF9) så att jag kan använda headtrack till min kamera så är det inte omöjligt att jag fixar skevroder då.

fredag 4 september 2009

Flyga med joystick!


AeoRc har släppt en ny produkt som gör det möjligt att flyga Rc flyg med en dator joystick!
man kopplar in sin sändare via trainer porten till deras "lilla låda" FPV system 1.5 och sen kan man styra med joysticken istället för med radion. själva radion blir bara en sändare..
helt klartspännande utveckling tycker jag!

FPV system 1.5 ska även göra att man kan avända headtracker på radios som annars inte stödjer headtrack.


http://www.elemodel.com/shopen/html/product_1685.html

rc joystick test from aeorc on Vimeo.

onsdag 2 september 2009

Bygget av FPV E-starter har börjat!


Bygget av min FPV E-starter går vidare!
eftersom jag räknar med att min E-starter kommer ta en heldel stryk så bestämde jag mig för att förstärka kroppen lite, jag valde att lägga in ett 6mm kolfiber rör i bakkroppen.
framkroppen är nästan helt solid cellplast så jag tror den klarar sig bra utan förstärkningar.



Eftersom jag ska ha borstlösmotor så var jag tvungen att hitta på ett sätt att fästa motorn på..
för att propeller axeln skulle få rätt avstånd till motorkåpan valde att använda en 20mm balsa kloss som jag förstärkt med två tunna korslimmade plywood plattor för att ha något att skruva i.
ovanför syns även panorerings servot med kamera fästet..



Jag upplevde att videomottagningen på min EasyFly blev bättre när jag hade antennen/video sändaren längre bak på flygplanet, så valde jag en liknande placering på även detta plan.
jag ville gömma videosändaren så mycket som möjligt men endå ha den i luftflödet eftersom den blir ganska varm och riskerar få en kortare livslängd om jag skulle placera den helt inne i planet.
därför fick det bli en kompromiss där sidorna är täckta men överdelen av video Tx kommer vara i luftflödet..


det mesta är nu limmat och klart, nu återstår mest att installera servon och roder, jag tycker alltid det är den absolut tråkigaste delen av bygget..